söndag 2 oktober 2016

Mellis en fin söndag

 Äntligen oktober och vilket väder vi har. Krispig höstluft, löven faller till marken och solens strålar värmer. Själv är jag inne i en sämre period med stressen och helt plötslig tar bara energin slut. Och kvar står jag där igen och undrar vad som hänt. 
Idag åkte jag och barnen till Naturhistoriska museet tillsammans med min pappa. Jag älskar min pappa men han har hela mitt liv haft alkoholproblem och i och med det uppstår det alltid en orolig känsla när vi ska ses. Ännu mera nu när jag inte är i balans med mig själv. Jag ville dock inte ställa in då jag kände att ibland är det bättre att göra det och växa istället för att avboka och känna sig tom och rädd. Så vi åkte och visst fick jag hjärtklappning, handsvett och behövde gå på flera toalettbesök (trots att pappa var nykter och på gott humör vilket han alltid är när han träffar trollungarna). Det är snarare mina hjärnspöken från barndomen som dyker upp i form av känslor och fysiska yttringar när jag inte är i balans. Tänker ofta på hur mycket bättre trollungarna har det med ett tryggt hem.
Men väl hemma i soffan igen var det så värt det. 
Barnen fick en mysig stund med morfar, vi fick se fina utställningar och jag klarade det! Det firades med amerikanska pannkakor, Nutella och ekologiska skivade bananer hemma vid köksbordet.

Bästa pannkaksreceptet: 
2 st ekologiska ägg
2 dl ekologisk filmjölk
2 dl glutenfritt mjöl (mjölmix)
1 tsk bakpulver
2 tsk ekologiskt vaniljsocker 
1 nypa salt
1 msk ekologisk rapsolja 
Eko-reko smör till stekning. 

Gör såhär: Blanda ägg, filmjölk och rapsolja i en skål. Blanda det glutenfria mjölet, bakpulver, vaniljsocker och salt i en bunke. Vispa ihop det båda blandningarna och låt stå och svälla i ca 10 minuter. Stek i smör! 

Smaklig spis och ha en fin söndag. 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...