fredag 21 oktober 2016

Egen tid eller tid tillsammans?


Tiden har jag märkt har nästan tagit över mitt liv i perioder och målsättningen har hela tiden varit att ha tid för alla och räcka till för allt. Tid för familjemedlemmar, mig själv och mina vänner, jobbet osv. Tillslut kände jag mig fångad av tiden och begreppet egen tid. Vad innebär egen tid, tid bara för mig själv där jag sitter och läser, går i affärer, dricker te och tar en paus, tränar, träffar vänner och är bortta från familjen det jag älskar allra mest. Tid som jag äger och som bara är min som jag kan styra själv?


I mitt fall skapade behovet av egen tid nästan mera ångest och stress. Nu ska vi ha egen tid så nu måste allt vara perfekt. Den där middagen på trevlig restaurang tillsammans med sambon blev pressad som att nu ska jag maxa trevligheten. Ta vara på tiden och vara på topp. Eller nu ska jag ha egen tid på stan vilket resulterat ett flertal gånger i att jag med andan i halsen halvspringer mellan olika butiker som klädaffärer, inredningsbutiker och bokhandlarna för att slutligen ramla ner i en fikasoffa för att ta en latte helt slut och vimmelkantig. Eller nu ska jag ha egen tid i form av träning och springer från tunnelbanan för att hinna byta om till Yogan och den där avkopplingen och när jag väl ligger där och andas bara känner hur hjärtat rusar. Egen tid kändes som stressig tid då man ska hinna alla måsten som finns i livet för att vara den perfekta mamman, sambon, vännen, och arbetskollega.


Och nej så vill jag inte ha det och jag vill inte att tiden ska styra mitt liv på det sättet. Det perfekta livet finns inte och tiden till allt finns inte hela tiden. Att acceptera det var en början. Att sedan acceptera att begreppet tid måste omdefinieras för mig tog lite längre tid. Och att vårda min tid för att göra det bästa av mitt liv, dit har jag inte riktigt kommit ännu. Men jag har börjat med att ta pauser i vardagen ensam eller tillsammans, att reflektera, kartlägga veckan och se över och planera tiden. Det är grunden för att aktivt styra tiden inte bara bli stressad av att den går. Att träna för att det är bra för mig och min kropp inte för att det är egen tid utan det är bara tid som vilken tid som helst som jag äger och som är min i mitt liv och ska planeras in inte emellan andra viktiga åtaganden utan som en skyldighet mot mig själv med restid och allt.


Att omdefiniera tiden och egen tid är inte alltid så lätt men igår var en sådan kväll där jag fick återhämtning och vila i stunden inte själv utan tillsammans med stora trollungen. Vi var hemma bara vi två och lagade mat tillsammans (han stekte pannkakorna och jag gjorde soppan), pratade länge vid bordet, spelade memory och bara var tillsammans. Utan iPad och tv. Tid när den är som viktigast utan stress bara i nuet och bara tillåtande att vara, då spelar det inte så stor roll om det är egen tid eller tid tillsammans då äger jag tiden!


För den som vill laga trollungens pannkakor kommer receptet här nedan!
Ha en fin fredag och äg din tid! 


Trollungens pannkakor:
2 ägg
2 dl filmjölk
2 dl glutenfri mjölmix
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 mask rapsolja
1 nypa salt 
Smör till stekning
Servera med valfri sylt eller mos helst båda på samma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...