onsdag 28 mars 2018

Att förbereda påsken

Idag har jag handlat till trollungarnas påskägg och lakrits till min systerson. Det blev lite blandat. Pokémonkort, små chokladägg, var sin Flap Jack och fruktremmar. Lite lagom och nu ser vi fram emot ett härligt påsklov.


söndag 25 mars 2018

Helgen som kom och gick och den där dränerade känslan

Helgen gick så fort och jag är inte riktigt redo för måndag. Barnen och jag har bakat, spelat spel, lekt i trädgården, varit på tennisträning och börjat så chili och tomater. Vi har tittat på film och ätit god mat. En ganska vanlig helg för oss. Men när söndag eftermiddag kommer får jag samma känslor varje vecka. Det är som att jag blir lite nedstämd på söndagskvällarna och tröttheten tar över. Jag känner mig helt dränerad och istället för att vara laddad vill jag ha en dags vila till. Liggandes i soffan med en härlig bok och en stor kopp chiate.

Jag blir helt enkelt lite söndagsdeppig och även om helgen varit fin vilket den här eller veckan som kommer är en rolig vecka fylld av bra kommande möten och familjetid kan jag inte skaka av mig känslan. Den bara är där i hela kroppen.

Söndagar är ingen favoritdag helt enkelt!
/Hanna

onsdag 21 mars 2018

Återhämtning

Återhämtning har alltid varit ett svårt ord för mig. Att återhämtning behövs för att hitta balans i en stressad vardag förstår jag på ett intellektuellt plan men hur får man in det i sitt liv. Länge trodde jag att motion var återhämtning för mig men jag har nu insett att det som är återhämtning för någon annan behöver inte vara det för mig eller dig men att vi alla behöver ladda batterierna.  
Eftersom jag ofta blir trött efter en dag med många möten, efter att jag åkt kollektivtrafik eller suttit i kontorslandskap med många ljud, lysrörsbelysning och personer som kommer och går är ju inte det bästa för mig att få flera intryck. Som att simma i ett badhus eller gå på ett pass på Friskis och svettis till dunkande musik tillsammans med nya ansikten. Jag har förstått att återhämtning för mig är den valda ensamheten. Den där jag bara ensam kan välja mina intryck och reglera välja ljud och ljus. Som att sitta på ett tomt café, att läsa en bok , att skriva dagbok, att ta en skogspromenad i lugnt tempo eller baka. Att ge mig själv tid för att stanna upp ta in och släppa tankar, intryck och känslor som kommer helt utan prestation.
När jag blev mamma pratade alla om "egen tid" och på den egna tiden skulle man hinna få återhämtning, gå på stan, göra ärenden, ta en fika med en vän, hinna ta ett glas vin med en annan, besöka frisören och träna m.m.. Det gav mig så mycket stress. Jag ville inte ha egen tid för att springa runt och känna mig jagad jag ville ha återhämtning och för mig tid för den valda ensamheten. Detta gjorde att jag valde bort "egen tid" för jag upplevde den bara stressande. Idag förstår jag att man behöver inte vara i normen för att må bra eller att göra de rätta för sig själv. Jag har också hittat min återhämtning så nu bokar jag in den ett par timmar varje vecka i kalendern allt för att påminna mig själv om att jag behöver balansen och tiden i ensamheten.
/Hanna 
 

tisdag 20 mars 2018

Dagens podd-tips!


Jag har börjat lyssna på en podd om högkänslighet och tycker den är så bra HSP-PODDEN (finns där poddar finns). Rekommenderar verkligen den till alla som känner igen sig eller som har någon i sin närhet som känner igen sig i personligheten. Att höra på intervjuer med andra som har HSP och lyssna på hur det upplever sig själva och sina styrkor känns så lärorikt. Gillar också Carola Ahlssons röst som är lugn och skön att lyssna på. Känner just nu att jag är som en svamp som bara suger åt min kunskap i ämnet och kanske hittar jag mina verktyg och styrkor.
/Hanna

söndag 11 mars 2018

Tid för reflektion

Jag har börjat läsa ett par böcker om högkänslighet och än så länge är igenkänningsfaktorerna många. Jag börjar kunna reflektera över min nyfunna kunskap och inser att jag för att må bra behöver addera tid och saker istället för att dra bort saker som jag har en tendens att göra. Till exempel om jag har mycket att göra på jobbet och med familjen är det lätt att jag ställer in saker och möten med människor jag älskar och får energi av. Jag struntar i träningen, lunchpromenaden, den där latten på stan och att läsa den där boken. Allt för att spara tid och bara kämpa mig igenom det stressiga dagarna. Resultatet blir såklart att all överstimulans och stress stannar kvar i kroppen och när jag kommer hem är jag helt slut. Men istället för att planera om det kommande dagarna rullar allt bara på och jag tänker att till helgen får jag vila. Helgen kommer och då är jag så trött och kroppen är fylld med oro. Vilket inte skapar bra förutsättningar för familjemys eller avkoppling.


Jag vill bara sova och blir arg och vresig när jag blir väckt av barnen. Jag blir också för trött för att planera och göra någonting roligt utan vill helst bara vara hemma. Så jag har kommit fram till att det jag behöver göra är precis det motsatta jag behöver addera saker i vardagen för att må bättre hela veckan. Jag behöver pauser, tid för reflektioner och återhämtning. Jag behöver se på hela veckan som en helhet och inte bara längta till helgen och vilan.


Så steg ett blir att planera veckan med pauser varje dag, för mellanmål, meditera ett par gånger i veckan och promenader. Att planera in tid för att på fredagen göra ett avsluta och summera arbetsveckan som gått och skriva en lista för den som kommer. Att se på helgen som tid för återhämtning men också tid för vänskap, utflykter och glädje. Det ligger hos mig och bara jag kan skapa det bästa förutsättningarna för mig! Så steg ett denna vecka blir att boka in tid, tid för mig och tid för reflektion!
/Hanna

måndag 5 mars 2018

Hejdå sportlov

I år hade vi inte möjligheten att åka till fjällen över sportlovet så vi fick helt enkelt sporta på hemmaplan eller i vår närmiljö. Som tur var kom mera snö och flera av dagarna besökte vi pulkabacken precis där vi bor. När snöstormen var som värst blev det biobesök med morfar som jag skrivit om tidigare och filmen Coco.
Under veckan passade vi också på att besöka småstaden där min mamma bor. I småstaden spelade vi tennis tillsammans allihopa och det var riktigt kul. Barndomsminnen kom tillbaka och det var roligt att mina barn fick möjligheten att spela med mormor och morfar (ja vi har tur och har två stycken fina morfärdrar till våra trollungar). Precis som när vi var små min syster och jag. Barnens kusin var också med och det var så roligt att höra det alla tre säga att det var riktigt roligt. Efter tennisen blev det pannkakor med sylt och grädde och alla var nöjda.
Samma eftermiddag och kväll åkte vi till landet. För att pusta ut, spela spel och bara vara. Dagen efter kom sambons bror och familj ut och barnen fick ännu mera kusinmys och lek. Vi vuxna fick god mat, gott vin och mysiga samtal. Ett riktigt fint sportlov. Tyvärr var jag dålig på att planera in egna pauser så på lördagskvällen tog energin slut men det gick bra i alla fall. Måste bli bättre på att ta en stund för mig själv innan tröttheten kommer. När den väl är där blir det för sent. Jag har skrivit flitigt i dagboken och det har varit riktigt skönt. Ett fint sportlov tillsammans med mycket familjetid. Sämre kan man ha det även om jag saknar fjälltopparna, det blå ljuset och det jämtländska vidderna.
/Hanna


Boktips Jul på det lilla hotellet vi havet

Jenny Colgan har gjort det igen, skrivet en feel-good bok om människorna som lever på den fiktiva ön Mure. Vi får återigen följa Flora och F...