måndag 24 september 2018

Frukt och grönt i säsong

Har du koll på vilka frukter och grönsaker som är i säsong och som du borde äta massor av just nu? Jag måste erkänna att jag är riktigt dålig på sånt och därför följer jag medvetenkonsumtion.se på sociala medier. Det är riktigt duktiga på att ge hållbara tips och råd. Som idag när det postade följande super lista över vilka frukter och grönsaker som är i säsong i Sverige just nu:
 
Frukt:
Plommon
Äpplen
Päron
 
Grönsaker:
Blomkål
Broccoli
Lök
Morot
Palsternacka
Purjolök
Rödbeta
Kål
Squash
 
Jag vill dock lägga till lite extra tips efter att ha botaniserat i mina svärföräldrars härliga trädgård där även örter som mynta och dragon behöver skördas och mangolden fortfarande går att äta och det gula tomaterna är godare än någonsin. Så botanisera på höstmarknaden och köp svenska supergoda råvaror ekologiska och närproducerade.
/Hanna

torsdag 20 september 2018

Höstkänslor

Att jag idag förstår att jag är en högkänslig person har sina fördelar. Jag vet att jag behöver tid, vara i naturen och jag vet att jag kan njuta av små saker. Jag vet att jag måste skapa rätt förutsättningar för mig och att det kanske inte är det samma för alla människor. Jag vet att jag föredrar enkelhet och tysthet på min lediga tid istället för att befinna mig inne i stan med många människor, intryck, ljud och dofter.

Så idag passade lilla trollungen och jag på att göra just det. Efter skolan gick vi till en av områdets lite större parker. Väl där tittade vi på alla fina olika höstlöv, matade änderna, lekte i lekparken, fikade på det lokala cafét och bara njöt av de milda vindarna och eftermiddagssolen. Vi hade ingen direkt tid att passa och ingen plan. När vi fikade valde vi att sitta ute i caféts trädgård och vi pratade om skolan, hösten, vikten av kompisar och att man gör saker som är roliga. Att rulltårta är supergott om man är en trollunge men att mamman föredrar kokosbollar och cappucino. En fin höstdag med tid för att vara tillsammans och hinna summera höstkänslorna!
/Hanna

Det där med hållbara kläder

Jag måste erkänna att jag tycker att det är svårt att handla ekologiska kläder. Dels därför att det känns som en djungel med kedjornas egna miljömärkningar och dels därför att man som konsument måste vara så extremt påläst. Under båda gångerna när jag varit föräldraledig har jag haft tid med det att leta miljömärkta kläder på reor på nätet men nu jobbandes och med familjeruljangs går det inte riktigt. Så hur tänker jag då.

Jo jag tänker att några miljöställningstagande är bättre än inga och mina strategier är följande när det gäller kläder för mig själv:
  • Köp bara kläder efter behov och inte för att det är roligt att gå i affärer vilket det är.
  • Köp kläder som passar med redan befintliga plagg.
  • Köp miljömärkta basplagg som underkläder m.m.
  • Köp kläder från kedjorna som har deras egna miljömärkning det är bättre än ingen märkning alls och som konsument visar man vart man står.
  • Bygg en hållbar garderob med få plagg som går att variera.
  • Återvinn textilier.
  • Sälj plagg som är fina men inte passar längre.
Och kläder till trollungarna som växer hela tiden:
  • Sortera ut och se vilka plagg som kan ärvas av kusiner, syskon m.m. och spar dessa.
  • Laga trasiga knän m.m.
  • Återvinn textilier.
  • Köp kläder från kedjorna som har deras egna miljömärkning det är bättre än ingen märkning alls och som konsument visar man vart man står.
  • Tänk basgarderob i mängd mina barn vill gärna ha samma plagg varje dag som mjuka jeans och en enkel tröja. Så varför inte köpa fyra jeans per barn så har det för alla vardagar.
  • Bygg upp garderoben smart det räcker med en finskjorta och en jeansskjorta att variera vid kalas.
  • Handla funktionsplagg med miljöprofil på rea. Vi hittade tex. superfina fleecetröjor från Houdini på 50% rea.
  • Handla bra och hållbara skor som går att ärva tex. Kavat.
/Hanna

tisdag 18 september 2018

Kräftknytis


I lördags träffade vi vänner och hade kräftknytis. Lagom till semestern tog min ork slut vilket resulterade i att  vi har varit lite dåliga på att träffa vänner under sommaren. Jag hade ett stort behov av att bara få vara  på landet eller i fjällen och inte åka så mycket runt om kring eller träffa många. Därför var det lite extra trevligt i lördags. Energin har sakta återvänt även om den inte är på topp. Så vi fyllde huset med åtta barn och åtta vuxna och många skratt blev det. Så härligt att duka upp ute och sitta länge och prata och mumsa. Lagom till efterrätten flyttade vi in och kvällen blev lång. Så tacksam över att vi har så fina vänner som finns där även efter sommarens paus från livet i stan!
/Hanna

onsdag 12 september 2018

Att må som bäst!

När mår du som bäst? En så otroligt viktig fråga kanske inte att ställa till andra då den är otroligt personlig utan att omformulera och ställa till sig själv. När mår jag som bäst? Om jag ska svara på den frågan tror jag att det är när livet flyter på och inte skaver. Och med skaver menar jag att jag känner oro, ångest och får panik. Att jag sover dåligt och missar att få återhämtning. Att jag stressar för mycket och äter dåligt. Att jag hör mig själv prata med någon med spänd irriterad röst. Att jag har en klump i bröstet och i magen. Att jag inte tränar, ritar och läser böcker. Att jag inte lyssnar på musik eller bakar. Att jag inte tar tiden att läsa för barnen eller att spela ett brädspel. Att jag reagerar på andra människors tonfall, uttryck och kroppsspråk utan att filtrera. Att jag inte gör det som får mig att må bra helt enkelt.

För mig betyder det inte att jag måste vara i perfekt balans då jag inte tror att livet någonsin är i perfekt balans utan jag behöver bara att jag tillåter mig själv att känna, anpassa och få med mina behov. Få med det där som gör att skavet blir mindre och livet större. Det är det jag nu har lärt mig om mig själv även om det tagit tid.

Min topp fem lista för att jag ska må bättre:
  1. Stanna upp och omformulera det närmaste dagarna, vad känns dåligt/bra?
  2. Ta en fika och skriv listor på vad som måste göras på jobbet, med barnen och bara för dig själv.
  3. Gå i skogen, för mig finns det inget bättre och det kan vara en kort promenad helt utan ambition.
  4. Planera matinköp, veckohandla och tänk på lunch och mellanmål så att inte den där chokladkakan slinker ner kl 14.00.
  5. Aktiv vila, för mig är det att läsa, lyssna på musik/podd och rita.
/Hanna