fredag 4 januari 2019

Att ge nyårslöften för miljön

I år tänker jag inte ge några vanliga nyårslöften som att träna mera, äta bättre eller stressa mindre. Istället tänker jag att jag ska ha miljön i fokus detta år genom att:
  • Handla 80% ekologisk mat med siktet inställt på att uppnå 100%.
  • Handla närproducerat och svenskt.
  • Inte kasta mat utan äta rester.
  • Minska på köttätandet ännu mer med målet att äta vegetariskt 4 gånger/vecka.
  • Åka mera kommunalt, buss och pendeltåg.
  • Cykla så ofta det går.
  • Bara inhandla baskläder i ekologisk bomull vid behov. All annan klädkonsumtion köpstopp.
  • Flygfritt 2019, så gått det går( brukar bli ca 2 flygresor per år en utomlands med sambon eller familjen och en inrikes med jobbat). I år ska jag försöka planera bättre.
  • Återvinna mera inte bara glas, metall, papper, batterier och plast utan även textilier, inredning och böcker.
  • Byta elbolag till miljövänlig el.  
  • Stödja caféer och restauranger som kör på ekologiska ingredienser och råvaror (har ekologisk profil).
  • Ställa frågor vid besök på caféer och restauranger.
  • Använda min konsumentmakt.
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...