måndag 20 augusti 2018

Tomatmarmelad

Idag började yngsta trollungen i förskoleklass. Det var så pirrigt både för honom och mig. Efteråt behövde jag pyssla lite i köket. För mig är de bästa sättet att bli lugn och känna mig tillfreds. Jag varvar ner när jag får hacka, skära, skala och koka. Provade att göra tomatmarmelad på ett recept som jag fått av en vän. Så gott och enkelt. Och totalt sätt blev det tre små burkar med härligt röd marmelad.
 
Tomatmarmelad by Therese:
500 gram ekologiska tomater
400 gram syltsocker
citronskal + saft från 1 st ekologisk citron efter tycke och smak (jag la till en nypa salt, 1 tsk hackad chili och lite svartpeppar)
Koka i 5-10 minuter.
Sterilisera burkar och häll över i burkarna.
Klar att servera till ostbrickan!
 
/Hanna
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...