onsdag 17 juli 2019

Boktips "Sonjas sista vilja" av Åsa Hellberg

Sonjas sista vilja (pocket)
"Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna låg utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna. Hon hade inte planerat att dö mitt i Farsta centrum, men om hon vetat att det var där det skulle ske hade hon inte haft något emot det."
Ja så inleder Åsa Hellberg den romantiska feelgood boken Sonjas sista vilja om vännerna Sonja, Rebecka, Susanne och Maggan. Och snabbt kommer historien igång utifrån ett testamente som skakar om alla tre och tvingar vännerna att börja leva på riktigt och hitta tillbaka till sina bättre versioner av sig själva. Maggan i Paris, Susanne i London och Rebecka på Mallorca. Och visst möter vännerna på kärleken också men på ett finurligt och komiskt sätt. Jag finner mig själv småle lite då och då och ibland till och med skratta. Stundtals blir jag också lite avundsjuk, deras vänskap beskrivs på ett sådant fint sätt och det är så nära varandra i allt. Öppna mot varandra, deras känslor och deras viljor. Författaren beskriver kvinnlig vänskap när den är som bäst helt enkelt och har ett språk som både driver en framåt och skapar komik. En underbar bok att läsa på semestern även om jag lyssnat på den till och fram jobbet och om kvällarna denna vecka.
/Hanna 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...