måndag 25 juni 2018

Veckans boktips Den lilla bokhandeln runt hörnet

Jag drömmer ofta om att byta liv, börja om på en ny plats och framför allt att ta chansen och följa mina drömmar om att ha en liten gård på landet. Gården ska bestå av ett litet torp på ca 100 kvm och en liten lada/uthus på ca 25 kvm och ett litet gästhus på ca 50 kvm. Det ska finnas ett stort växthus, höns, en hund och ett par katter. I trädgården ska det finnas fruktträd, bärbuskar och ett gigantiskt potatisland. Och gården ska ligga så till att man kan cykla in till det lilla samhället för att ta en fika, gå på biblioteket och se lite människor. I drömmen har jag tid att baka, safta och sylta. Läsa massviss av böcker och dricka stora koppar av the med mjölk och honung. Jobba 2-3 dagar i veckan på en butik inne i den lilla staden där vi säljer linoljefärg, äldre beslag och tapeter i gamla mönster. På sommaren cyklar vi med barnen till havet och badar och fiskar och på vintern susar vi fram på våra skidor rosiga om kinderna. Ja som sagt det är ju bara en dröm men jag tror att det är mina många drömmar som gör att jag tycker så mycket om Jenny Colgans böcker. Och kanske allra bäst om den här. Den beskriver så fint drömmen om böcker och hur långt drömmar kan ta en om man bara vågar släppa det välbekanta. Livet på en mindre ort där man är en del av samhället och som alltid i hennes böcker finner kärleken. Enkelt, fint och hjärtevärmande!
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...