måndag 25 juni 2018

En enkel sommarkaka till fikat

 
På midsommarafton bakade jag en enkel sockerkaka till fikat. För att den skulle bli lite festligare stoppade jag i hallon och blåbär i smeten innan gräddning. Sockerkakan blev riktigt god och serverades med lättvispad vaniljgrädde. En riktigt god sommarkaka som nog går att variera i det oändliga med jordgubbar, rabarber och vinbär och som jag kommer att göra flera gånger under sommaren.  
 
Recept en enkel sommarkaka:
2 ekologiska ägg
2 dl ekologiskt socker
50 gram ekologiskt smör
3 dl glutenfritt mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
rivet citronskal från en ekologisk citron
smör och ströbröd till bakformen 
1 ask hallon
1 ask blåbär
vispad grädde till servering

Gör så här:
Smörj och bröa en bakform som rymmer ca 1,5 liter med ströbröd. Vispa ägg och socker poröst.
Smält smöret och blanda ner mjölken, blanda sedan samman med ägg och socker smeten.
Tvätta citronen noggrant och riv ner den gula delen av skalet i blandningen. Blanda försiktigt i mjölet och bakpulver och rör till en jämn smet. Häll smeten i den bröade och smorda formen. Stick ner hallon och blåbär i smeten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen, 175°C i ca 30-35 minuter. Servera med lättvispad vaniljgrädde.

/Hanna
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...