fredag 29 juni 2012

Vill du äta svensk potatis som besprutats 7,5 gånger på en växtsäsong?

Vi svenskar älskar potatis och vad är det inte att älska. Finns det något godare än sill och potatis eller en mumsig potatissallad till det grillade köttet? Potatis är mums men hur påverkar den svenska potatisen miljön? Naturskyddsföreningen har skrivit en rapport som heter Potatis och bekämpningsmedel när jag började läsa i den blev jag arg, hur kunde jag inte veta att potatis är en av det största miljöbovarna vi har? Våra vanligaste potatissorter besprutas i genomsnitt 7,5 gånger per växtsäsong. Bekämpningsmedel som till största delen består av ogräsmedel, svampmedel, insektsmedel och blastdödningsmedel. Potatis odlas på 1 % av den svenska åkermarken men står för 40 % av den totala mängden kemiska bekämpningsmedel för svampsjukdomar. Om vi svenskar skulle börja handla ekologisk obesprutad potatis skulle vi minska på användandet av bekämpningsmedel med 95 ton per år och skona vår miljö.

Jag kommer att handla eko-reko potatis, försök med det du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...