måndag 15 juni 2020

Att reflektera, samtala och våga öppna upp om rasism

Det är väldigt lätt att ta ställning för olika viktiga samhällsfrågor i ord. Till exempel om någon frågar mig är du rasist? Så skulle jag direkt svara självklart inte. Men om någon ställde mig följande frågor? Hur många av dina vänner är svarta eller har invandrarbakgrund? Hur många på din arbetsplats är svarta eller har invandrarbakgrund? Hur många inom din bransch? Hur många i tennishallen där du tränar? Där du bor? Under din studietid? I butikerna där du handlar? I ditt Instagram flöde? Osv. Ja ni förstår hur stor frågan är och hur komplext det är. Jag kan ärligt skriva att jag inte reflekterat över hur det ser ut på min arbetsplats eller bland mina vänner. Förrän nu. 

Att vara vit och privilegierad gör utifrån mitt perspektiv att jag troligtvis missar det viktigaste frågorna eller uppfattar inte ens de viktiga frågorna. Det är därför jag tror på samtalet och utbildning.

Om vi inte pratar och samtalar om viktiga ämnen som rasism kan vi inte förändra vårt samhälle. Därför måste vi prata om det som händer i USA men också om rasismen som finns i Sverige. Vi måste prata med våra barn, föräldrar, kollegor och vänner. Vi måste våga vara ärliga mot varandra och berätta om det vi inte upplevt själva eller förstår. Vi måste också blotta oss och stå upp för våra åsikter och tankar för att sätta bollen i rullning för att få en bättre värld. Ingen ska bli skjuten i ryggen obeväpnad av polisen. Ingen ska bli stoppad i sin bil bara för att man är svart. Ingen ska uppleva förföljelser och trakasserier. Ingen ska behöva uppleva fördomar, diskriminering och aggression.
/Hanna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...