söndag 15 december 2019

Tredje advent


Äntligen kom det lite sol. Jag vet att det inte bara är jag som saknar ljuset, solen och kylan så jag ska inte klaga men vilken skillnad det är. Direkt blev jag så mycket gladare. Och alla miljöer och omgivningar blev så mycket finare. Tog en timmas promenad i vårt bostadsområde och ville inte gå in. Tredje advent och julkänslan har inte riktigt infunnit sig ännu även om vi har jobbat på den i helgen och veckan som varit. Bakat pepparkakor och lussebullar, dekorerat hemmet med diverse små tomtar, tittat på julkalendern och inhandlat dem första julklapparna. Haft julfrukost med pappa och satt upp ute belysning. Ja vi har jobbat på den, julkänslan. Och nu är vi verkligen på sluttampen såhär tredje advent.

Veckan som kommer ska jag inhandla alla julklappar och förbereda lilla julafton som vi ska ha på fredag i småstaden. Längter efter syskonbarnen nu. Eller jag längtar alltid efter dem och mina föräldrar men så är det ju när man inte bor i samma stad. Önskar så att jag bara kunde gå förbi och säga hej på promenaden och ta den där spontanfikan. Är väldigt glad över att mina föräldrar och min syster kan träffas på det sättet. Hade gärna bott i småstaden jag också.

Tja julafton som kommer med stormsteg. Hur firar ni hållbart? Vi har bantat ner antalet julklappar och vi vuxna har julklappslotteri. Det mesta på julbordet är svenskt, ekologiskt eller msc-märkt. Men vi har inte kommit så långt att vi äter vegetariskt julbord ännu (förutom mamma som är vegetarian). Skulle gärna vilja det men släkten känns inte riktigt redo. I år när det gäller julklappar kommer vi att handla både nyttogrejer och någonting roligare som det kommer att få gemensamt trollungarna. Det tror jag blir det vinnande konceptet i år. Upplevelser är ju alltid bra också. Men det viktigaste av allt är att försöka att inte känna stress och än så länge har jag lyckats med det, så skönt. Men vi får se hur jag känner nästa helg!
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...