onsdag 4 december 2019

Hej december!


November har varit så grå i år att jag har verkligen längtat efter december. Att få arrangera om i fönstren med adventsljusstakar och välkomna ljuset. I år precis som förra året har jag inte inhandlat något nytt utan plockar fram samma ljusstakar och pynt som förra året. Julhandeln slår nog rekord i år igen men just nytt pynt tycker jag kan kan avstå.

Jag väntar med att ställa fram prydnadstomtarna tills vi närmar oss lucia. Jag gillar den känslan att man accelererar pyntet mot jul. I år hoppas jag på en ganska lugn jul. Vi kommer att dela upp firandet lite och tjuvstarta med lilla julafton helgen innan. Författarskolan kommer ta lite jullov och från jobbet ska jag ha semester i två veckor. Att landa och vara mycket med familjen. Idag är det 20 dagar till julafton och jag har inte inhandlat en enda julklapp måste dock erkänna att det inte stressar mig ett dugg. I år ska jag försöka tänka att det blir lite som det blir. Jag har ganska svårt för det, vill så gärna att julen ska kännas lite magisk. Fram till jul ska jag:
  • Se på julkalendern med barnen. 
  • Besöka i alla fall en julmarknad. 
  • Äta så många pepparkakor med ädelost jag bara kan. 
  • Äta en ny favorit skumtomtar med polkagrissmak, så goda. 
  • Handla julblommor och göra julgrupper, finns det något finare och mera stämningsfullt.
  • Gå lunchpromenader och fånga lite dagsljus. 
  • Planera julklappsinköp och handla julklappar.  
  • Baka pepparkakshus med barnen och kanske gör vi ett litet tomteland i år.
I år ska jag tänka både plånbok och miljö och sätta en budget för julklappar, julmat m.m. tror att om de flesta gjorde det skulle vi inte konsumera som vi gör. Andra advent ska jag bjuda mina vänner på en julinspirerad brunch tänkte börja redan där med att bara servera vegetariska rätter. Vi får se hur det går!
 /Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...