tisdag 14 maj 2019

Rabarberkaka

Glutenfri rabarberkaka:
4 stycken rabarber skalade och hackade
Socker och kanel till rabarberna
2 stycken ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl rapsolja
0,5 dl smält smör
1,5 dl mjölk
4 dl glutenfri mjölmix
1 nypa salt
2 tsk bakpulver

Gör såhär:
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Blanda mjölk, rapsolja och smör i äggblandningen.
Häll i det torra ingredienserna.
Blanda och häll i en smord form.
Grädda på 200 grader i ca 25 minuter

Jag har märkt att jag ibland drar mig till köket efter en arbetsdag. Det är som att jag vill hacka, röra och vispa. Jag vill helt enkelt baka någonting sött och gott. När jag står där med bunkarna och alla ingredienser blir jag lugn och avslappnad och bearbetar alla dagens intryck. Idag har jag haft en fin dag på jobbet men den perfekta avslutningen blev att få baka och äta denna goda rabarberkakan. För det är inte alltid jag lyckas, men idag blev den verkligen god och de är extra kul att baka med rabarber från vår egna trädgård.
/Hanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...