onsdag 8 maj 2019

Hallon och rabarber

Varje år tänker jag att i år ska jag planerare och utforma det där trädgårdslandet jag alltid drömmer om och få den där prunkande trädgården och varje år blir det likadant. Jag kommer inte igång förrän det är för sent och fröken rabarber väcker mig till liv. Så i år har jag insett att jag borde redan i planeringsstadiet inte lägga allt för höga planer utan satsa på att utveckla det jag påbörjade förra året. Förra året utökade vi antalet bärbuskar med en hallon och en björnbär, men vi kom ganska snabbt fram till att det var lite för lite så i år har vi köpt och planterat två hallonbuskar till. Hallon är ju så gott och drömmen är ju att kunna ha bär i frysen hela året (vilket vi har men det kommer dyrt från affären). Vi köpte också pallkragar som vi aldrig satte ut förra våren och började plantera i. De blev ju sådär tokvarmt direkt förra året och ingen av oss fick lusten men i år har vi redan fyllt det med jord inför direktsådd. Men vi gör det enkelt för oss och satsar på grönsaker och rotfrukter som inte är så svåra att odla. Sedan hoppas jag att detta blir ett år med mycket vinbär, krusbär och björnbär och att äpplena kommer att ge en stor skörd.

I pallkragarna blir det direktsådd av:
  • Potatis
  • Sparrissallad
  • Spritärter
  • Rädisor
  • Kinesisk rättika
  • Sallad
  • Örter som dill, persilja och gräslök
/Hanna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...