tisdag 7 maj 2019

Var med och rädda den biologiska mångfalden och rösta i EU-valet 2019

"FNs vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald, IPBES, presenterar i dag en ny stor rapport om tillståndet för jordens djur, växter och ekosystem. Resultaten är alarmerande och visar att nära en miljon arter riskerar utrotning om ingenting görs. –En mycket oroande utveckling som innebär en stor risk för oss människor, säger WWF."


Vi människor är helt beroende av den biologiska mångfalden, varje dag, för att få mat på bordet, kunna dricka rent vatten, andas frisk luft och hålla hos vid god hälsa. Trots det glömmer vi genom vår livsstil av konsumtion och i storstaden långt ifrån jordbruket, växtriket och fisket bort att den kedjan är den viktigaste för hela vår existens. Idag läste jag delar av FN:s rapport och först blev jag så himla ledsen men efter ett tag blev jag beslutsam. I rapporten skriver man att de två viktigaste faktorerna är mat och energi. Vi människor förändrar livsmiljöerna och vi gör det i en rasade takt och de är den utvecklingen vi måste vända eller åtminstone få att stanna av.
Så vad kan vi göra? De första jag tänker på är att använda min röst i EU-valet 2019, för vi måste utveckla hållbara lösningar för att vända denna nedåtgående trend och vi måste göra de tillsammans. Så rösta du också och läs på om vad de olika partierna vill göra med EU:s jordbrukspolitik (jordbruksstöd), fiskeripolitik och hur det vill rädda den biologiska mångfalden!
De andra jag tänkte på är stötta organisationer, nätverk och föreningar som arbetar med miljöfrågorna. Jag har valt att bli fadder hos Världsnaturfonden WWF och medlem hos Naturskyddsföreningen.
De tredje fortsätta med de jag redan gör dvs. handla ekologiskt och vegetariskt så mycket som möjligt, se över min konsumtion ännu mera för att få den mera hållbar, resa kollektivt och fortsätta ta ställning. Odla mera och sätta upp bihotell. Och det viktigaste av allt jag kommer inte att ge upp!
/Hanna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...