fredag 22 mars 2013

Hur går mitt eko-reko liv?

Att ta ett miljöansvar och fundera över om man är en miljöbov eller ej kan ibland ge oväntade svar. Jag har kommit fram till följande saker om mig själv:

~ jag gillar god ekologisk, närproducerad mat men all ekologisk mat är inte god. Det beror oftas på jag köpt en produkt som inte är i säsong eller helt enkelt inte av god kvalité.

~ jag upplever det lätt att handla ekologiska baskläder som toppar, trosor och strumpor men om man vill ha gåbort kläder eller jobbkläder blir det svårare och framför allt dyrare.

~ klädkedjorna försöker! Deras miljömärkningar går ibland inte att lite på och signalerna är lite diffusa men jag tänker så här om jag handlar deras miljömärkta kläder kommer det att bli bättre och utvecklas åt en mera miljöanpassad produktion. Jag visar att för mig är miljön viktig!

~ bilåkande, visst åker jag bil ibland men inte varje dag utan till jobbet väljer jag buss och tunnelbana. Kollektivt när det går!

~ leksaker, visst finns det fina ekologiska leksaker! Där tänker jag så här blanda och ge. Min stora trollunge önskar sig specifika leksaker och då brukar det bli så att han får en önskegrej och en ekologisk leksak. Totalt sätt har vi också minskat på hur ofta vi köper nya leksaker. Pussel, böcker och spel går ju alldeles utmärkt att handla begagnat.

~ semestrar och flygresor, jag älskar att resa uppleva nya platser, kulturer och träffa människor. Det är kryddan i mitt liv och visst är jag en miljöbov i detta. Som tur är har jag inte en ekonomi som tillåter allt för många resor per år och jag är lite flygrädd så att flyga långt bort har jag ännu inte tagit mig för utan jag håller mig i Europa än så länge.

~ att äta mindre kött, ett mål som gått riktigt bra. Vi har två köttfria dagar/vecka och utöver det försöker jag alltid att välja vegetariskt till lunch.

~ att sortera sopor, vi har blivit så mycket bättre på det. Nu sorterar vi tidningar, aluminium, batterier, glas, kartong, hårdplast och det viktigaste och nyaste matavfall.

Så summan av kardemumman är väl att det går ganska bra att vara mera medveten men det kan bli bättre!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...