måndag 9 januari 2023

Min topp fem över lästa (lyssnade) böcker 2022

Under 2022 har jag verkligen läst/lyssnat på en salig blandning av böcker och genrer. Totalt blev det 35 stycken och lyssnandet har verkligen varit ett bra sätt att koppla av, koppla bort och få återhämtning på. Jag har efter arbetsdagens slut gått promenader och lyssnat samtidigt, vilket för mig funkar perfekt. 

Jag vet att många tycker att det är lite fusk med ljudböcker men för mig som har dyslexi öppnar sig en helt ny värld varje gång jag får möjligheten att börja lyssna på en ny roman. Jag hoppas att jag under 2023 kommer att hinna lyssna ännu mer för det finns inget härligare än att fly in i berättelsernas olika världar. 

Mina fem favoriter under 2022 har varit: 

  • Systrarna från Toscana, av Lori Nelson Spielman
Sedan den dag för mer än tvåhundra år sedan då Filomena Fontana lade en förbannelse över sin syster har inte en enda av släkten Fontanas småsystrar hittat kärleken. Vissa, som Emilia, lycklig singel och bagare i sin morfars deli i Brooklyn, påstår att det är ett rent sammanträffande. Andra, som hennes sexiga, kärlekstörstande kusin Lucy, tror helhjärtat på den gamla legenden. En dag blir de dock både rejält förvånade när deras gammelmoster ringer upp dem med ett häpnadsväckande förslag: om de följer med henne på en resa till Italien lovar moster Poppy att hon ska träffa sitt livs kärlek på trappan till kyrkan i Ravello på sin åttioårsdag, och därmed bryta förbannelsen en gång för alla. Systrarna från Toscana är en berättelse om kärlek men också om sorg, hjälplöshet och en chans att försöka ställa allt till rätta. Miljöbeskrivningarna i denna bok är fantastisk och jag kan verkligen känna dofterna av kaffe och se cypressalléerna i Toscana.   
  • Näktergalen, av Kristin Hannah
Näktergalen är en berättelse om kvinnornas krig och kvinnornas situation i Frankrike under andra världskriget under ockupationen. Vi får följa systrarna Vianne och Isabelle som båda deltar i motståndsrörelsen men utifrån sina förutsättningar. En berättelse om kamp, styrka och kärlek. Kristin Hannah har ett direkt språk och beskriver känslor så att det känns rent fysiskt av orden vilket gör denna roman så läsvärd och att den sticker ut kring andra skildringar av andra världskriget.
  • Sista sommaren, av Eleonore Holmgren
Sista sommaren är Eleonore Holmgrens debutroman och vilken roman sedan. Denna feelgood har alla ingredienser. Den är allvarsam, rolig, händelserik och beskriver en vänskap mellan generationer som inget jag tidigare läst. Handlingen är lysande med början hos Adam som är utkastad hemifrån av sin mamma och som det senaste året trasslat till det för sig och är på flykt från en knarklangare när han desperat bryter sig in i ett hus i Stockholms skärgård. Där överraskas han av 86-åriga Britta, en vresig och bestämd dam som mot sina barns vilja har rymt till sitt älskade sommarställe. Jag fångades direkt och ville aldrig att den skulle ta slut.
  • Amerikansk jord, av Jeanine Cummins

En skrämmande bok om att fly för sitt liv och att leva med en ständig rädsla för knarkkartellen och dess ledare. Efter att Lydias man publicerat en artikel och mördats tillsammans med 15 andra familjemedlemmar som avrättas under en grillfest i deras trädgård. Bara hon och sonen Luca överlever och bestämmer sig för att fly från Acapulco mot tryggheten i USA. Att lämna bokhandeln och deras hem för att påbörja resan som är allt annat än trygg och säker.   

  • Räkna hjärtslag, av Katarina Widholm            
Katarina Widholms debutroman handlar om 17-åriga Betty som lämnar sin trygghet i den norrländska hemstaden för att bli hembiträde hos en doktorsfamilj på Östermalm i Stockholm. Året är 1937 och stora förändringar är på ingång. Betty som ung kvinna försöker navigera sitt nya arbete och sitt nya liv som i storstaden som både är skrämmande, utmanande och med lyckliga stunder. Språket är väldigt bra och jag fångades direkt av berättelsen och skildrande av Stockholm.   
 
/Hanna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...