tisdag 20 december 2022

Tips på julklappar som inte kostar skjortan och halva kungariket

Att försöka handla hållbart, miljömedvetet och smart, tycker jag är som allra svårast på julen. Vi matas av konsumtionsideal där vi om och om får veta att det är julklappar inte julkramar som är det viktigaste. I jakten på julkänsla behöver vi addera julmys i form av julgranar, adventsstjärnor och dyra designklassiker på bordet på julduken. Men egentligen behöver vi ingenting av detta för att få julkänsla eller julstämning. En vän sa det så klokt "för mig räcker det med tända ljus, baka pepparkakor, lyssna på julmusik och äta risgrynsgröt" och jag håller med även om det är svårt. Visst vill vi ha ett julbord att duka fram på julafton, och visst vill vi ha gottebord och julklappar under granen. Frågan är till vilket pris. I år ska vi fira julafton hemma hos oss. Det har vi aldrig tidigare gjort. Känns både roligt och lite pirrigt men också lite kravfyllt. Det är så mycket som ska klaffa på en enda dag. Jag har plockat fram samma julpynt som alltid men köpt en fin julduk till bordet som jag vet att vi kommer att ha tills vi blir gamla russin. Jag har gjort en egen julbukett av trädgårdsgrenar och en latmask dekoration i jultema till ytterdörren. Tycker dock att det är julklapparna som är allra svårast hur ska man tänka, vad får det kosta för plånboken och vad får det kosta miljön? Det bästa tycker jag är att rita ett fint kort och ge bort en aktivitet som man kan göra tillsammans till det en liten glasburk med hemmagjort godis eller choklad. Och orkar man inte fixa själv kan man alltid köpa lite godis eller choklad. Ätbara julklappar tycker jag är superbra när vi firade minijul gav vi bort delikatesser till min pappa som inte är någon julfantast vi gav bort en lagrad ost, Fuet korv, oliver och en vinäger. Väldigt uppskattat. Om du vill gå på aktivitetsspåret kommer här några tips!

Bra aktiviteter att ge bort i julklapp är: 

  • Biobesök
  • Museibesök
  • En tur på skridskobana (utrustning kan lånas på Fritidsbanken)
  • Att prova på någon ny idrott (t.ex. badminton, squash, bowling m.m.) 
  • Att besöka ett naturområde
  • Att besöka ett naturum 
  • Att göra en dagsutflykt och besöka och upptäcka en närliggande mindre stad 
  • Att besöka en bondgård 
  • Att besöka en brandstation

Och glöm inte, det är tanken och att vara tillsammans som räknas!

/Hanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...