torsdag 29 december 2022

En fröjdefull jul

 
I år firade vi för oss en lite annorlunda jul, hemma på vår lilla gata i förorten. Tillsammans med min syster, hennes två barn och mamma och pappa. Gästerna kom kl 13 och då drack vi lite kaffe och pratade om dagen. Jag hade tjuvstartat lite med förberedelserna och dukat bordet för den där extra julkänslan. Packet lades under granen och maten började sakteligen att ordnas till julbordet tillsammans. Knytkalas visade sig verkligen vara melodin för en fröjdefull jul med mindre stress. Den ena godsaken efter den andra plockades upp och värmdes. 
 
Vi höll upplägget för dagen så enkelt som möjligt med  Kalle och hans vänner (glögg och pepparkakor), julbord (knytis där alla bidrog med sina favoriter), tomtebesök (julklappsutdelning med många skratt och bullrig tomte på besök), promenad, gottebord (knytis där med med allas favoriter och en extra fin jultårta från det lokala bageriet) och lekar (charader var en stor succé).   

Mina julbordsfavoriter var: 
  • Janssons frestelse
  • Varmrökt laxröra med vinteräpple och pepparrot
  • Ägghalvor med dillmajonnäs och räkor
  • Viltchark från Stallarholmen med picklade rotfrukter
  • Hemmagjord senapssill 
  • Vintersallad med grönkål, rödkål, fetaost och granatäpple
Julafton blev precis så där mysig som jag tänkt mig och utan stress då alla gästerna sov över vilket också var himla härligt. Extra mycket tid tillsammans och mindre rester då allt dukades upp till en härlig brunch på juldagens sena morgon. Hoppas ni också hade en fin julhelg!
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...