måndag 24 september 2018

Frukt och grönt i säsong

Har du koll på vilka frukter och grönsaker som är i säsong och som du borde äta massor av just nu? Jag måste erkänna att jag är riktigt dålig på sånt och därför följer jag medvetenkonsumtion.se på sociala medier. Det är riktigt duktiga på att ge hållbara tips och råd. Som idag när det postade följande super lista över vilka frukter och grönsaker som är i säsong i Sverige just nu:
 
Frukt:
Plommon
Äpplen
Päron
 
Grönsaker:
Blomkål
Broccoli
Lök
Morot
Palsternacka
Purjolök
Rödbeta
Kål
Squash
 
Jag vill dock lägga till lite extra tips efter att ha botaniserat i mina svärföräldrars härliga trädgård där även örter som mynta och dragon behöver skördas och mangolden fortfarande går att äta och det gula tomaterna är godare än någonsin. Så botanisera på höstmarknaden och köp svenska supergoda råvaror ekologiska och närproducerade.
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...