tisdag 13 februari 2018

Är jag en högkänslig person?

Idag gjorde jag två olika tester på nätet. Brukar inte göra olika tester för jag brukar känna ganska lite igenkänning men idag läste jag flera artiklar om hur man är om man är en högkänslig person HSP och tillslut fattade jag beslutet att testa mig själv.


Det första testet bestod av frågor där man skulle göra en egen bedömning av sin person utifrån frågorna. Man kunde få totalt 140 poäng i testet och låg man över 60 poäng stod det att sannolikheten var stor att man var en högkänslig person. Jag vick 107 poäng på testet.


Eftersom jag inte riktigt var nöjd där tyckte jag att det var bästa att ta ytterligare ett test. Denna gång ja/nej frågor och om man svarade ja på mer än 12/24 frågor var sannolikheten stor att man var en högkänslig person. Jag svarade ja på 22 av frågorna.


Efteråt blev jag lite ställd och kanske lite tom. Det finns ett begrepp ett ord som beskriver hur jag är som person. En konstig känsla.


Jag har varit blyg sedan jag var liten, är oerhörts social med mina vänner som känner mig men i nya situationer blir jag lite ansträngd och bortkommen. Jag är känslig mot höga ljud, ljus och framför allt dofter. Jag blir ofta trött på intryck och trött av att vara i miljöer där det händer mycket samtidigt . Jag har behov av tid i ensamhet och många av mina minnen under uppväxten som jag tycker om är just i ensamhet. Jag har behov av årerhämtning, vila och ett lugn runt om kring mig. Jag har ett stort behov av sömn och vid minsta rubbning mår jag nästan fysiskt dåligt. Jag känner av och analyserar hur alla i rummet mår när jag går in på ett möte eller bara åker tunnelbana. Om någon vän eller familjemedlem mår dåligt gör jag också det trots att det som hänt och händer inte hänt mot mig. Jag har starka känslor och lätt för att känna inombords dock svårare att visa eller prata om känslor. Jag älskar Melissa Horns textrad i låten "Jag saknar dig mindre och mindre" som går "jag har känslor utan uppehåll" precis så är jag. Jag känner precis hela tiden och jag oroar mig precis hela tiden.


Ja hur gör jag nu då? Det finns ett ord som beskriver min personlighet men vad förändrar det? Nej jag måste få veta mera om detta. Läsa på, bli bättre, få bättre förståelse och kunskap och vem vet kanske finna några livsverktyg.
/Hanna
  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...