torsdag 23 januari 2014

Kalaskakor till trollungar

Alla som känner mig vet att jag inte är så himla duktig på att baka. Duktig på att äta godsaker är jag men när det kommer till precisionen i bakning har jag inget tålamod. Därför blev jag så glad när jag hittade ett recept på syltkakor som kändes enkelt. Precis lagom till minsta trollungens kalas på lördag.

Syltkakor:
200 gram ekologiskt smör (rumsvarmt)
1 tsk vaniljsocker
1 dl ekologiskt socker
4 1/2 dl ekologiskt vetemjöl
Eko-reko blåbärssylt
Små kakformar
1) sätt ugnen på 175 grader
2) blanda smör, vaniljsocker och socker, vitt och lite pösigt.
3) tillsätt mjöl och vispa till en smuldeg
4) forma en korv med handen och skär upp i 35 st bitar, rulla bitarna till bollar.
5) tryck hål med ett finger och häll i 1/2 tesked sylt i varje.
6) grädda i ca 8 minuter
Receptet är hämtat ur Lantliv mat & vin en tidning som jag verkligen gillar och som är bra på att visa upp recept och mat efter säsong.
Lycka till!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...