söndag 8 juli 2012

Älskade kaffe!

Min nya kärlek är kaffe. Eller nya och nya vi har hängt ihop i 3 år nu. Men mina kaffevanor har blivit allt fler. Nu dricker jag gärna både för- och eftermiddagskaffe och kaffe på maten. Så har det inte varit tidigare. Det kaffe som vi svenskar dricker odlas i subtropiska länder och förädlas i Sverige. Vi vet att miljön påverkas av hela kedjan; odling, rostning, malning, paketering och distribution.

Att kaffeplantan är en känslig växt som lätt påverkas av ogräs, insekter och frost gör inte utgångsläget till det bästa för ekologiska metoder. Användande av bekämpningsmedel är mera regel än undantag för att få stora skördar. Men det finns ekologiska odlingar både i Mexiko och Colombia och kunskapen sprider sig inom kaffebönanans underbara värld. Större risker tas för att förbättra miljön. Idag är ca 2 % av allt kaffe som säljs i Sverige ekologiskt och 4% är Rättvisemärkt.
Vill du veta mer om kaffe kika in här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...