tisdag 15 augusti 2023

Att nästan bli erbjuden ett traditionellt bokkontrakt

Jag har skrivit ett bokmanus. Jag måste erkänna nästan skryta för jag är himla stolt över mig själv. Att jag som har dyslexi och aldrig riktigt trott på mig själv lyckats skriva ett bokmanus på 97 sidor. Som många andra aspirerande med författardrömmar har jag skickat manuset till en rad olika förlag med hjärtat i halsgropen varje gång. Kanske är det nu drömmen slår in eller troligtvis inte. 

Månader går och svaren uteblir. Så plötsligt kommer det ett erbjudande: 

"Hej, vi i manusgruppen gillar din finstämda berättelse".....lyckan är total. Tills jag läser lite längre ner och ser vad som förväntas av mig för att bli utgiven. Jo en investering på 49 000 kr. Det jag snabbt kan konstatera är att förlagsvärlden är snårig och svår och erbjudandet jag fått är ett så kallat hybridkontrakt. Himla synd....eller, tyvärr så har jag inte riktigt 49 000 kr till bokprojektet....eller är det värt att spara och ta ett extrajobb. Kanske vem vet vad en dröm får kosta? Att få sin bok publicerad och drömmen uppfylld. Kan vara värd allt smör i Småland.

Hur mycket är ens drömmar värda? Hur mycket som helst kanske någon skulle tycka en annan skulle vara mera tveksam? Vad tycker du? 

/Hanna

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...