onsdag 7 juni 2023

Grattis Sverige 500 år

 
Igår firade vi nationaldagen tillsammans med mamma och pappa med en extra god lunch och Kubbspel. Otroligt vackert väder med strålande sol och ljumna vindar. Vi pratade en hel del om Sveriges historia och hur Sverige har utvecklats. Barnen hade många intressanta infallsvinklar. Vi pratade om Kalmarunionen och hur Sverige hade sett ut om det inte varit för Gustav Vasa. Vi pratade om utvandringen och om människor som behöver fly till Sverige idag. Hur lika och olika det är att vara människa beroende på vart man föds, lever och dör. Många allvarliga stunder men också skratt och prat om fina sommarminnen och det stundande sommarlovet. Jag tycker att det är så fint att få ha mamma och pappa hos oss och är så otroligt tacksam över dessa stunder tillsammans.
 
Jag bjöd på hemmagjord smörgåstårta med räkor och varmrökt lax. Himla gott och någonting jag borde göra oftare. Till efterrätt blev det vaniljkvarg, rabarberkompott och smulade havrekakor, enkelt, lagom sött och en perfekt avslutning på måltiden. 

Efter lunchen blev det lek i trädgården med mamma och pappas storpudel och ett parti Kubb, som vi gamlingar vann. En himla fin nationaldag! 
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...