lördag 7 januari 2017

Familjesemester i underbart landskap


Vi är på familjesemester i Jämtland. Min sambos familj har en fjällstuga här uppe i en friluftsby. Naturen här uppe är så vacker och jag älskar att vara här uppe. I perioder har vi drömt om att flytta hit men det har aldrig blivit av. Mycket tror jag att det beror på att vi ser lite olika drömmar framför oss. Sambon mera ett liv där man åker skidor på dagarna och kvällarna spenderar man på restauranger och vinbarer inne i Åre (lite mer sus och dus liv) medan jag ser framför mig att bara dricka kaffe vid en fin utsiktsplats eller att ta tag i den där längdskidåkningen jag drömmer om men inte provat på sedan jag var barn. Boendes i en stuga med vedspis som ständigt knastrar lite. Ja som sagt drömmarna ser lite olika ut. Och familjen har ju även växt sedan vi började drömma.

Nu är vi här och åker skidor i Åre med trollungarna eller tar vilodagar hemma i huset. Dagarna ger både stress, svett, tårar, harmoni och skratt för det är inte bara enkelt att åka skidor. Humöret pendlar fram och tillbaka inte bara för trollungarna utan även för oss vuxna. Och det är mycket kånkande av packning. Men allt är värt det när man ser trollungarna åka knappliften själva och helt plötsligt göra ett par parallellsvängar eller när man själv får det där manchesteråket i förmiddagssolen.

Ekonomiskt är det inte billigt i svenska fjällen på loven så vi är så himla glada över att stugan finns och att vi kan bo där och äta frukost och middag hemma. Det lugna kvällarna i stugan ger också andrum och familjetid. Vi spelar fia, läser Harry Potter, ser på film och bara myser. Familjesemester när den är som bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...