Nu har WWF uppdaterat sin köttguide och nytt för den här upplagan är att den innefattar mejeriprodukter som ost vilket är superbra. Jag är ju inte vegetarian men försöker att äta en mera växtbaserad kost för miljön och för hälsan. Ost har i många fall ersatt kött på lunchrestaurangerna, snabbmatsrestaurangerna och även hemma hos oss vid köksbordet. Ost är något vi alla gillar men nu måste vi tänka om lite och bara unna oss ost ibland precis som nötkött, lamm och griskött.
Så vad får man äta då som har liten miljöpåverkan, är bra för den biologiska mångfalden och inte är fullt av kemikalier och antibiotika? Svenskt ekologiskt ligger i topp oavsett vilket kött man väljer så det är ju en bra utgångspunkt. För min egen del kommer jag att satsa på vilt, ekologisk kyckling och ekologiska ägg. Läs på du också och fundera på hur du kan äta för er bättre miljö!
/Hanna
tisdag 5 november 2019
söndag 3 november 2019
Skam, skam och mera skam
Känner du skam? Som flygskam eller köttskam? Eller någon form av konsumtionsskam? Mobilskam? Jag ser det som badsidan av det samhälle vi lever i idag. Min trendspaning av vår samtid/nutid är just att vi känner skam men vi förändrar inte våra beteenden.
Vi ställer inte krav på en mera cirkulär politik och ekonomi eller att flyget ska beskattas utifrån den miljöpåverkan som den faktiskt har (eller varför inte ta bort subventionerna som flyget har) eller att våra handlare bara ska ta in ekologiskt kött helst svenskt. Nej istället gör vi saker i smyg. Vi som så gärna visar upp hela vår dagbok på Instagram och FB åker nu på semestrar utan att vara sig lägga upp det i våra flöden eller nämna det för kollegor på våra jobb. Vi har slutat ta den där bilden på flygvingen ovanför molnen. Eller vi tar den men vi postar den inte längre på Instagram.
Vi äter kött både på restaurang och hemma för att vi unnar oss något extra. Det konstiga är bara att vi unnar oss det hela tiden. Skammen och medvetenheten om skammen har bara gjort att vi inte pratar om det och inte visar upp det på våra sociala kanaler. Men vips så står vi där fyra kollegor i fikarummet och vist är det så att två av oss är solkyssta (dock inte jag själv då som inte varit utomlands just under höstlovet). Och vist känner vi skam men som sagt att ändra på våra beteenden är svårt så därför gör vi det inte.
Vad vi behöver är att gå från skam till handling men hur gör vi det? Hur blir vi kravställare till en bättre miljövänligare värld? När jag började blogga år 2012 låg det en del skam i det. Många tyckte det var konstigt. Att intressera sig för miljön, konsumtionsmönster och att vilja ha en mera giftfri värld såg med lite konstig blick. Nu är den blicken mångas och det är inte lika ensamt som då. Vi är många som har vegetariskt rätter i matlådan och inte bara på måndagen. Och vi är många som vill göra mera miljömedvetna val men hur ändrar vi våra beteenden?
I den bästa av världar är det billigt att göra rätt och dyrt att göra fel. Eller snarare borde det vara så att det är billigt att konsumera det som har en liten miljöpåverkan och dyrt att konsumera sånt som har en hög miljöpåverkan. Att en vara har flugits in borde göra den svindyr, lika så om den åkt fraktfartyg runt halva jorden. Men att den har odlats och skördats nära där den säljs borde göra den billig. Saker som inte är industriellt framställda borde vara billigare än varor som gjorts i fabriker. Och det bästa vore om du som konsument kan se och göra valet utifrån varans hela kedja, då skulle det bli verklighet av från jord till bord och kanske skulle vi kunna kasta skammen i papperskorgen där den hör hemma och istället stå för det livsval vi gör!
/Hanna
Vi ställer inte krav på en mera cirkulär politik och ekonomi eller att flyget ska beskattas utifrån den miljöpåverkan som den faktiskt har (eller varför inte ta bort subventionerna som flyget har) eller att våra handlare bara ska ta in ekologiskt kött helst svenskt. Nej istället gör vi saker i smyg. Vi som så gärna visar upp hela vår dagbok på Instagram och FB åker nu på semestrar utan att vara sig lägga upp det i våra flöden eller nämna det för kollegor på våra jobb. Vi har slutat ta den där bilden på flygvingen ovanför molnen. Eller vi tar den men vi postar den inte längre på Instagram.
Vi äter kött både på restaurang och hemma för att vi unnar oss något extra. Det konstiga är bara att vi unnar oss det hela tiden. Skammen och medvetenheten om skammen har bara gjort att vi inte pratar om det och inte visar upp det på våra sociala kanaler. Men vips så står vi där fyra kollegor i fikarummet och vist är det så att två av oss är solkyssta (dock inte jag själv då som inte varit utomlands just under höstlovet). Och vist känner vi skam men som sagt att ändra på våra beteenden är svårt så därför gör vi det inte.
Vad vi behöver är att gå från skam till handling men hur gör vi det? Hur blir vi kravställare till en bättre miljövänligare värld? När jag började blogga år 2012 låg det en del skam i det. Många tyckte det var konstigt. Att intressera sig för miljön, konsumtionsmönster och att vilja ha en mera giftfri värld såg med lite konstig blick. Nu är den blicken mångas och det är inte lika ensamt som då. Vi är många som har vegetariskt rätter i matlådan och inte bara på måndagen. Och vi är många som vill göra mera miljömedvetna val men hur ändrar vi våra beteenden?
I den bästa av världar är det billigt att göra rätt och dyrt att göra fel. Eller snarare borde det vara så att det är billigt att konsumera det som har en liten miljöpåverkan och dyrt att konsumera sånt som har en hög miljöpåverkan. Att en vara har flugits in borde göra den svindyr, lika så om den åkt fraktfartyg runt halva jorden. Men att den har odlats och skördats nära där den säljs borde göra den billig. Saker som inte är industriellt framställda borde vara billigare än varor som gjorts i fabriker. Och det bästa vore om du som konsument kan se och göra valet utifrån varans hela kedja, då skulle det bli verklighet av från jord till bord och kanske skulle vi kunna kasta skammen i papperskorgen där den hör hemma och istället stå för det livsval vi gör!
/Hanna
lördag 2 november 2019
Höstlov
Höstlov måste vara årets härligaste lov. Inga krav och inga måsten bara en massa mys. Skogspromenader, fika, mörkerkurragömma, s´mores och Halloween på Gröna Lund. Det enda jag inte hunnit med är att läsa har helt enkelt varit för trött på kvällarna men vem vet kanske öppnar jag en bok idag.
/Hanna
/Hanna
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Dagar i juni
Fina stunder i Juni (än så länge): Nationaldagsmiddag med abborre, färskpotatis och örtsås på landet, så gott och mysigt! Magnus Uggla på G...
-
Jag har varit ledig i två veckor. Vädret har varit växlande och den mesta av tiden har jag varit i vårt sommarhus vid havet. Äti...
-
Vi har tillbringat årets sommarsemester i sommarstugan i skärgården och i Jämtland. Vi har vandrat i både skog, över äng och fjäll, vi har...
