torsdag 27 maj 2021

Tomater m.m

Jag drömmer ofta om ett enklare liv. Där jag inte arbetar mer än två dagar per vecka och den resterande tiden lägger jag på att odla grönsaker och blommor. Matar höns och klappar en gullig gul bondkatt. Där jag går i knirriga gummistövlar det flesta dagar oberoende av väder. Där jag bakar goda mjuka kakor, lyssnar på ljudböcker och går långa skogspromenader. Men som sagt det är bara en dröm. Eller kanske ett pensionärsliv, den som lever få se. 
    Nuläget är något annat men det är inte så dumt det heller. Ett fint hus i förorten med en helt ok storlek på trädgård. Där det växer gamla äppelträd, plommonträd och ett päronträd som växer rakt upp mot himlen med en fantastisk blomning på våren. Där vinbärsbuskarna äntligen har tagit sig och fröken rabarber bjuder på en härlig skörd till både saft, paj och kompott. Jag tror att corona fått mig att inse att jag har det så oförskämt bra så mycket bättre än jag någonsin trodde faktiskt. Mycket tack vara dem jag älskar mest. 
    Jag startade året med stora planer för trädgården men den lite kalla våren tog snabbt ner mig på jorden och i pallkragarna har vi just nu sättpotatis, mangold, vårlök, örter och fänkål. Och det får räcka. Tomatplantorna är fortfarande små inne på fönsterblecket vi får se om det tar sig och det blir några tomater. Men gör det inte det går det bra de också. Odlingsåret 2021 vill jag ha det så, lagom!
/Hanna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...