söndag 11 mars 2018

Tid för reflektion

Jag har börjat läsa ett par böcker om högkänslighet och än så länge är igenkänningsfaktorerna många. Jag börjar kunna reflektera över min nyfunna kunskap och inser att jag för att må bra behöver addera tid och saker istället för att dra bort saker som jag har en tendens att göra. Till exempel om jag har mycket att göra på jobbet och med familjen är det lätt att jag ställer in saker och möten med människor jag älskar och får energi av. Jag struntar i träningen, lunchpromenaden, den där latten på stan och att läsa den där boken. Allt för att spara tid och bara kämpa mig igenom det stressiga dagarna. Resultatet blir såklart att all överstimulans och stress stannar kvar i kroppen och när jag kommer hem är jag helt slut. Men istället för att planera om det kommande dagarna rullar allt bara på och jag tänker att till helgen får jag vila. Helgen kommer och då är jag så trött och kroppen är fylld med oro. Vilket inte skapar bra förutsättningar för familjemys eller avkoppling.


Jag vill bara sova och blir arg och vresig när jag blir väckt av barnen. Jag blir också för trött för att planera och göra någonting roligt utan vill helst bara vara hemma. Så jag har kommit fram till att det jag behöver göra är precis det motsatta jag behöver addera saker i vardagen för att må bättre hela veckan. Jag behöver pauser, tid för reflektioner och återhämtning. Jag behöver se på hela veckan som en helhet och inte bara längta till helgen och vilan.


Så steg ett blir att planera veckan med pauser varje dag, för mellanmål, meditera ett par gånger i veckan och promenader. Att planera in tid för att på fredagen göra ett avsluta och summera arbetsveckan som gått och skriva en lista för den som kommer. Att se på helgen som tid för återhämtning men också tid för vänskap, utflykter och glädje. Det ligger hos mig och bara jag kan skapa det bästa förutsättningarna för mig! Så steg ett denna vecka blir att boka in tid, tid för mig och tid för reflektion!
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...