torsdag 8 november 2018

Banankladdkaka

Igår vad det kladdkakans dag. Oftast brukar vi inte fira olika bakverks dagar men igår var jag så himla sugen på fika så efter middagen ville jag baka en kladdkaka men lite nyttigare variant. Valet föll på en banankladdkaka utan mycket socker och gluten. Jag blandade lite olika recept och la till egna familjefavoriter. Receptet blev såhär:
2 st mogna bananer
8 st urkärnade dadlar
2 st ägg
150 gram smält smör
1 1/2 dl ren havremjöl(glutenfri)
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
4 msk kokossocker
1 nypa salt
Jag mixade alla ingredienserna i en matberedare. Började med det blöta och la sedan till det torra. Gräddade i en rund form med avtagbara kanter på 175 grader i 25 minuter. Serverade banankladdkakan med vispad grädde. Blev riktigt gott tyckte både jag och trollungarna. Denna kladdkaka kommer vi att göra flera gånger. Smaklig fika! 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...