tisdag 13 november 2018

80 miljarder kronor är det förutsättningen för den perfekta julen

Jag älskar julen. Att få köpa julklappar till nära och kära. Att gå länge och fundera på det där klapparna som just jag vill lägga under granen. Att slå in varje paket med omsorg och fint papper. Att äta julgröt och tända ljus. Att pynta hela vårt hem och lyssna på julmusik. Att baka med trollungarna och göra pepparkakor, lussebullar och annat julgottis. Att fixa adventskalender med små julklappar till trollungarna varsin fram till jul.
Jag älskar att gå på stan och se julbelysningen och det vackra skyltfönstren. Den fina stämningen som råder på julmarknaderna. Advent med glögg och levande ljus. Att varje dag i december titta på julkalendern.
Men det senaste åren har jag börjat få lite ont i magen gällande julen mest  över hur vi i väst konsumerar och hur vi skapar Disney Jular med allt i överflöd, julmat där ca 1/3 av maten hamnar i sopptunnorna och julklappsberg under granarna. I år uppskattar man att vi i Sverige kommer att handla för nästan 80 miljarder kronor. 
80 miljarder kronor är det vi nästan kommer att handla för eftersom vi tror att lyckan sitter i det materiella. Att julen blir så fin om vi konsumerar maximalt utifrån hur köpstarka vi är och många i Sverige är riktigt köpstarka (inte alla men många). Vi har råd, vi kan bulla upp och vi kan ha överflöd. Men det kan inte vår planet den klarar inte av att vi konsumerar i överflöd längre. Om du inte vill lyssna på en grön mupp så kolla på "the signs" skogsbränder, översvämningar, missväxt och torka. Plastberg som flyter i haven, fiskar med plast i magen och som är proppade av kemikalier och läkemedel. Vilda djur som håller på att utrotas och regnskog som skövlas. Allt för att vi människor ska styras av ekonomiska värden främst och av att varför ska vi behöva förändra våra beteenden vi som har kämpat så för att komma hit, där vi är idag, välfärdssamhället? Som att det är vår rättighet. Tyvärr måste vi nog inse att det också är vår skyldighet, att öppna ögonen och öronen. Att ta in den kunskapen som vi har idag. Att se över vår livsstil och konsumtion. Att våga se hur vi bidrar och se vilka vågor på vattnet vi skapar.
Så hur ska vi tänka kring julen då? Hur skapar vi magi utan att köpa oss till den? Ja vi får väl helt enkelt rannsaka oss själva. Skriva en lista över vad är det viktigaste för mig i jul och vad kan jag stryka. Hur handlar jag mera lagom med mat så att vi inte slänger någonting? Kan jag minska på antalet inhandlade julklappar eller ändra på mitt sätt att handla julklappar (hållbara, återbruk, upplevelser m.m.)? Kan jag ändra på min konsumtion?
Jag tror att gör vi bara detta, stannar upp reflekterar och funderar kommer vi också hitta lösningar som passar just oss, just våran familj och kanske bara kanske hittar vi den där perfekta julen utan att slå rekord i julhandeln.
/Hanna         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...