onsdag 4 september 2019

2 x kräftkalas

Vi har hunnit med två stycken kräftkalas i augusti och båda har varit supermysiga. Den första på landet med familj och den andra med vänner i förorten där vi bor. Jag äter inte så jättemånga kräftor så för mig är det tillbehören som gör det. Gillar dock det salta från kräftorna i kombination med god aioli, västerbottenpaj, några goda ostar, bröd och gärna en sallad. Att sitta tillsammans och prata, sjunga och skratta. I år drack jag en alkoholfri äppelcider till kräftorna och jag måste säga att det var en perfekt smakkombination så det kommer jag att välja som dryck flera gånger. Det fina med kräftskiva är gemenskapen det är som att man firar ett år till har gått samtidigt som man tackar av en fin sommar. Sedan jag blev känslig från gluten har jag dock fuskat lite med mina pajer men det blir gott i alla fall.
  

Hannas glutenfria västerbottenpaj med eller utan kantareller:
Glutenfri smördeg färdig
3 st stora ekologiska ägg
2,5 dl crème fraiche
3 dl riven västerbottenost
Gräslök och dill
Peppar
Två nävar stekta kantareller
Blanda ägg, crème fraiche och riven ost. Hacka örterna och häll i smeten. Peppra. Stek kantarellerna i smör och krydda. Bred ut smördegen förgrädda den inte då blir den för hård. Pensla kanterna med lite olivolja eller smält smör. Häll i smeten och kantarellerna. Grädda efter anvisning på smördegen. När kanterna börjar få färg lägg över folie och grädda tiden ut ca 20 minuter. Servera gärna med stenbitsrom, rödlök och smetana. Smaklig spis!

Jag hoppas att jag hinner med att äta kräftor i alla fall en gång till innan kräftkalassäsongen är slut!
/Hanna







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sportlov utan sportande

  Ibland får jag lite dåligt samvete när jag inte kan leva upp till bilden som jag har av familjelivet. Vi har t.ex. precis haft spo...