måndag 9 september 2019

Kläder: passion, slit och släng och miljöbov

Kläder har länge varit mitt dåliga samvete. Att ändra livsstil och konsumtionsmönster när det gäller mat och hygienartiklar va förhållandevis enkelt. Lika så att cykla och åka buss mer. Att semestra i Sverige och minska på antalet flygresor lika så. Att handla mindre prylar kanske var det allra enklaste för jag handlade redan väldigt lite inredningsgrejer och leksaker m.m. Men att minska på mina klädinköp har stundvis bara inte gått och det dåliga samvetet har växt. Jag älskar kläder, färger, former och olika material. Inte så att jag följer trender eller klär mig särskilt snyggt nej jag har en alldaglig klädstil det är bara det att jag har så svårt för att gå in i nya årstider utan att handla kläder som passar för det kommande vädret. Som nu i september då jag drömmer om fina cashmere- och ulltröjor i mustiga färger och marinblå eller vinröda manchesterbyxor. Jag kan bara inte låta bli den varma siluetten just nu (jag är precis lika hopplös när våren kommer och vill ha ljusa färger). Därför har jag hittat ett nytt system för ekonomin kring mina klädköp som också spar på miljön genom att den drar ner min konsumtion och ger långa ledtider vilket gör att spontanköp blir omöjliga.

Det nya systemet bygger på att jag inte får handla för mer pengar än det jag sålt kläder för. Än så länga har jag använt mig av en näthandel tjänst och vi får se om jag provar flera men jag är riktigt nöjd. Jag rensar min relativt stora garderob på kläder som jag inte använder längre och det får nytt liv genom återförsäljning. Jag förstår ju att detta inte är helt optimalt det bästa skulle ju vara om jag inte handlade någonting utan bara vid behov och då secondhand själv men jag har inte riktigt kommit dit ännu. Kanske gör jag det i framtiden. Ett nytt mål är också att ta kontroll över klädköpen och garderoben och inte låta impulserna styra. På så sätt minskar jag min konsumtion och mina avtryck. När det gäller barnens kläder tänker jag på samma sätt. En del av deras kläder går till gulliga kusiner och en del säljer jag vidare och det får finansiera kommande köp. I deras fall är det dock lite svårare då det i perioder växer så mycket. I andra fall är det enklare för att det går inte och längtar, trånar eller spanar i klädaffärer eller webbshoppar. Och självklart försöker jag handla nya plagg i ekologisk bomull eller återvunna material och som ska hålla länge. Helt enkelt slit och släng plagg måste bli hållbara plagg som går att ärva, sälja och återanvända.

På min klädlista inför hösten för nya klädköp står: 
2 par strumpbyxor
4 par strumpor
1 par manchesterbyxor 
1 cashmeresjal eller halsduk som knyter ihop garderoben
1 höstkappa eller lång parkas som går att ha över klänning och kjol
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sportlov utan sportande

  Ibland får jag lite dåligt samvete när jag inte kan leva upp till bilden som jag har av familjelivet. Vi har t.ex. precis haft spo...