torsdag 29 augusti 2019

Jakten på protein

I många samtal jag haft på sistone om att minska sin köttkonsumtion alt sluta äta kött helt har jag flera gånger fått kommentaren "men vi måste ju få i oss vårt protein?" och visst måste vi det men måste vi äta så mycket protein som vi tror. Livsmedelsverket skriver att en vuxen person behöver 0,8 g per kilo kroppsvikt och dag tex. om man väger 70 kilo ska man då (0,8x70= 56) äta 56 g protein om dagen. Ett ägg innehåller 13 g protein per 100 gram för att man ska få ett hum om mängden.
   I samma diskussion har jag också lagt märke till att man byter ut köttet mot andra industriella varor ofta som köttsubstitut och ofta gjorda industriellt med soja som huvudingrediens. Som mamma är jag tacksam för dess halvfabrikat produkter för det förenklar min vardag och jag vet att det minskat min miljöpåverkan markant utifrån att jag ersatt kött som livsmedel men jag kan inte låta bli att fundera på om all den här sojan är så bra för miljön eller för oss människor? Vi vet att en del av den här sojan växer i Sydamerika och att man där skövlar värdefull regnskog för att öka produktionen av soja. Vilket då gör sojan till en riktig miljöbov och många vegetariska livsmedelsproducenter inte skriver ut var deras råvaror kommer ifrån. Vilket är bekymmersamt när man som konsument bara vill göra rätt.
   Menar jag nu att alla ska skippa sojaprodukterna och gå tillbaka till köttet nej absolut inte det jag vill få fram är bara att det är inte så lätt och det är inte hopplöst heller vi behöver bara lära om och göra rätt. Och om vi äter sojaprodukter i ett led till vegetarisk kost någon dag i veckan är inte det någon fara men vi ska kanske inte äta det fem gånger i veckan. Vi måste kanske äta så varierat att ingen produktion blir ett hot mot miljön.
   Vi måste kanske också titta på hela dagen matintag och se vilka proteinkällor vi får i oss under dagen som baljväxter, nötter och nötsmör, quinoa, bönor, edamame, kikärter, chiafrön, sesamfrön och solrosfrön. Alla dessa proteinstarka råvaror som vi kan äta mera av och som är bättre för miljön.
   Komplexa frågor kräver komplexa svar sa en professor till mig en gång i tiden och visst är det så att ha helhetsbilden för vad som är bäst är svårt men en sak är fakta och det är att ska vi minska på vår negativa påverkan på miljön måste vi stanna upp tänka cirkulärt, hållbart och göra val som är bättre för miljön. Och vi måste alla hjälpa till för vi är katastrofen, här och nu och varför då inte börja med vad vi äter som har i Sverige 1/3 av hushållens klimatpåverkan.
Min slutsats är att vi behöver protein men att vi kan få i oss det på så många sätt och att äta en vegetarisk kost idag innebär inte att du äter för lite protein per automatik. Så läs på och gör aktiva val.
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...