söndag 26 juni 2016

Tillbakablick New York

 
I våras var jag och sambon i New York tillsammans med goda vänner. Första gången för mig i staden som aldrig sover och där människorna möter en med ett leende. Husen står höga och stolta och dofterna av mat finns i varje hörn. Sambon fick resan i 40-års present av mig då vi pratat om att besöka staden sedan innan trollungarna föddes. Vi var typiska turister, tittade på sevärdheter, shoppade och åt så ofta vi kunde. Min första resa över Atlanten men jag hoppas att det inte blir den sista.

 
Central Park var en av mina favoriter och där spenderade vi en halv dag som slutade med drinkar på The Boathouse. Att vara i en stadspark som är så stor lämnar intryck hos en och skapade ett lugn mitt i storstadens brus. 

En annan favorit var Chelsea market med sina många matbutiker, restauranger och småbutiker. Min favoritaffär där blev en bok och pappersbutik så mycket vackra papper, stämplar, kort och snören. Handlade souvenirer till trollungarna där. Vi gick High Line för att komma dit även det en upplevelse och vädret var perfekt, strålande sol och 17 grader.
 
 
Vi hittade en ekologisk snabbmatskedja Bare Burger som serverade hamburgare och milkeshake i toppklass om du frågar mig. Där åt vi en av det godaste luncherna. En annan matfavorit var det många olika mexikanska restaurangerna hade. Vi prövade två olika och båda serverade lika goda tacos med underbara smaker grillad fisk, limesås och koriander med picklad rödlök var min favorit.

 New York hit vill jag gärna återkomma.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...