måndag 11 maj 2015

Och så besökte vi staden i "Vindens skugga" del 1

Jag är ingen jätteberest person. Jag har besökt städer i Europa och Norden men inte varit längre bort en så. Min absoluta favoritstad är Barcelona. En stad jag alltid vill åka till och återvända till. En stad jag vill besöka ofta och stanna i länge. Insupa kulturen, arkitekturen, den goda maten och drycken. Promenera runt i, sitta på torg och titta på människor som passerar och vara i nuet. Här kommer mina Barcelona favoriter!


Njut av frukost på den trevliga tapasrestaurangen Bilbao (liten kedja som finns på flera platser i stan) för en billig peng. Enkel god frukost med den godaste färskpressade apelsinjuicen jag vet (tyvärr inte eko-reko men med fina råvaror).


Promenera i staden och uppleva arkitekten Antoni Gaudís verk som väcker fantasin och lekfullheten. Vi passerade både Casa Milà och Casa Batllò. 


Barcelona är en perfekt stad att fira någonting i vi firade vår 15-åriga träffdag med att promenera mycket hand i hand genom stadens gator och sitta ner ofta och mycket och bara prata. Sånt man inte hinner så mycket i vardagen med trollungar som springer omkring.

 
Besök restaurangen Boca Grande fin inredning och vällagad mat. Glöm inte att besöka baren på kvällen och toaletten som är en av det häftigaste jag upplevt. Maten var enkel och god. Jag valde skaldjur och fisk.



Titta i butiker och få inspiration det viktiga är inte att handla!

Besök livsmedelskedjan Veritas som har ett fint ekologiskt utbud och mycket på lösvikt vilket jag kan sakna här hemma blev tyvärr inga foton där men kika på hemsidan. Finns på flera platser i stan.


Besök en utsiktsplats. Vi besökte takterrassen på Hotell Majestic som har både en bar och restaurang. Underbar utsikt och gott i glasen helt enkelt perfekt en solig dag.

 
Barcelona del 1 underbar resa och fina första dagar. Försättning följer med mera tips.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...