lördag 16 juni 2012

Dåliga nyheter

Lyssnade på Ekot igår och blev riktigt ledsen och orolig. En god vän till mig sa en gång att blir det ett fjärde världskrig så kommer det att handla om vatten och tillgången till rent dricksvatten. Jag tror att min vän kan ha rätt. Utan rent vatten inget liv och vad är det viktigaste att kämpa för om inte för livet. Sverige är känt för vårt fina rena vatten men hur är det egentligen med det?
Länsstyrelsen i Skåne har gjort en omfattande undersökning av grundvattnet och funnit spår av olika bekämpningsmedel. Dessutom är hälften av dessa substanser förbjudna idag. Hur är det möjligt? Varför tar vi inte ansvar för vår gemensamma miljö? Vi vet idag att det är farliga ämnen så vi kan inte skylla på det längre. Vi vet att vårt ekosystem förstörs och vi vet att fiskar och andra djur tar stor skada, så vilka ursäkter vi än har för att använda farliga bekämpningsmedel så räcker de inte till. Vi måste stanna upp och fundera för visst vill vi att våra barnbarn ska kunna gå in i köket och hälla upp ett glas kallt gott dricksvatten direkt från vattenkranen.

RENT GRUNDVATTEN - JA TACK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...