torsdag 24 mars 2022

Kavat, fantastiska skor, slavlöner i Bosnien

Jag har haft skor från Kavat sedan jag var liten. Som vuxen har jag fortsatt traditionen och handlat fina och bra skor i bra kvalitet från Kavat även till mina egna barn. Genom åren har det blivit en mängd skor från företaget som jag har trott står för hållbara och bra värderingar. Fram till att jag tittade på Uppdrag gransknings program Barnskofabriken. 

Programmet handlar om Kavats anställda på deras fabrik i Bosnien Hercegovina. Om fabriken som är toppmodern och väl utrustad med personal i toppklass, men som inte får löner att leva på. Jag besökte Sarajevo år 2008 på en arkitekturresa i fotspåret av kriget. Resan handlade om återuppbyggnadsprojekt och vad som krävs för att ett land och ett folk ska känna framtidstro och hopp. Om hur viktigt det är att bygga upp städer, samhällen och byar. Då 2008 hade man en lång väg kvar att gå och trots att jag tyckte att landet var fantastiskt både naturen, landskapet, arkitekturen och människorna som vi mötte så har jag inte varit tillbaka. Kanske påverkas jag mer av min resa ditt när jag ser programmet än vad jag skulle kunna tänka mig och tro men jag får direkt en dålig känsla av VD:s svar och på det sätt han väljer att svara på frågorna. Jag tänker ingen VD kan ha så dålig koll, vara så dåligt förberedd och så verklighetsfrånvänd så att han inte förstår vikten av att kunna leva och försörja sin familj på sin lön.

Att ett svenskt företag som skriver om föredömlighet och vikten av en god arbetsmiljö och bra arbetsvillkor i Sverige agerar på ett helt annat sätt på sin ägda fabrik i Bosnien. Hur är det ens möjligt? Hur kan man försvara att man tillverkar hållbara kvalitetsskor men att de anställda har slavlöner, är rädda och helt utan skyddsnät? Nej Kavat, gör om och gör rätt. Höj era fabriksarbetares löner så att det kan överleva, ingen förväntar sig att ni ska vara marknadsledande men med era värderingar borde ni i alla fall ge era anställda skäliga löner, övertidsersättning och betald semester. Och var transparenta utan att använda floskler om ni vill ha tillbaka era svenska konsumenter och köpare!

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...