torsdag 10 mars 2022

Att vara högkänslig när världen brinner

Kriget i Ukraina, kraftiga översvämningar i Australien och nya siffror på att utsläppen nådde historiska nivåer under 2021, är mycket att ta in. Det känns stundtals som att mänsklighetens undergång är nära. För mig som högkänslig med svårigheter att sortera alla dessa intryck, bilder, videor m.m. som sprids över världen känner jag att jag långsamt dras ner i ett mörker. Oron lägger sig som en filt och tankarna börjar gå runt. Tills det inte är hållbart längre att leva sina dagar i oro. Så för ett par dagar sedan tog jag en långpromenad i skogen, släppte fram gråten som fanns och bestämde mig för att begränsa intaget av nyheter och sociala medier till 1 gång/dag och att fokusera på det jag kan. 

Så nu ska jag fokusera på att: 

  • Skänka pengar till organisationer som gör bra insatser utifrån mina förutsättningar
  • Underteckna protestlistor
  • Vara aktiv i mina val utifrån ett miljöperspektiv
  • Bli ännu bättre på att leva hållbart  
  • Prata mycket med mina barn om världsläget för att minska deras oro
  • Konsumera nyheter mer sällan  
  • Ta in det stora som händer men vara i det lilla och göra saker jag mår bra av som att läsa, baka och titta på mysiga filmer
/Hanna
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...