tisdag 13 augusti 2019

Jämtland i mitt 💛


En vecka i Jämtland va precis vad denna nyblivna 40-åring behövde. Vandra på fjällen, tälta, plocka hjortron, bada i tjärnar och unna sig ett dygn på hotell i Åre. Jämtlandsfjällen är så otroligt vackra och där finns både det svårtillgängliga och det tillgängliga naturområdena. Min sambo är en av det erfarna vandrarna och väger upp min okunskap och det känns alltid så tryggt på fjället med honom. Han väljer leder och vandringar som passar hela familjen perfekt och vi får verkligen den där naturupplevelsen vi alla suktar efter och varken barnen eller jag bryter ihop (inget tjat och gnat från trollungarna med andra ord, inget jag orkar inte eller är trött). I år valde vi vandring varannan dag och utflykter där emellan. Vilket visade sig vara perfekt när vädret var lite ostadigt och vi slapp både regn och åska som kom när vi tryggt satt i bilen på väg till utflyktsmål eller på väg hem till stugan.  

Veckans bästa upplevelser var:
  • Vandring och tältning på Hottögsfjället. Så otroligt vackert när man passerat trädgränsen och belönas av utsikt som sträcker sig så långt ögat kan nå över fjäll, sjöar och skogar. För mig en av det finaste upplevelserna på alla våra vandringar.
  • Kretsloppshuset i Mörsil. Så mysigt och fint lunchställe med växthus, höns och en blommande trädgård. Den ekologiska lunchbuffén var både vällagad och god. Favoriten som jag kommer att kopiera hemma i höst var coleslaw med broccoli, äpple och russin, ljuvliga smakkombinationer om man som jag älskar frukt och grönsaker tillsammans.
  • Vandring till Nulltjärnen från Vålådalens fjällstation. En lätt vandring där vi som familj hade många fina samtal på vägen innan vi kom fram till Nulltjärnen med sandstrand och kristallklart vatten. Trollungarna badade över 40 minuter och ville aldrig gå upp.
För mig känns Jämtland alltid lite som att komma hem och som att min andning blir lite lättare och jag hoppas vi ses igen redan till vintern. Helst skulle jag vilja åka upp en helg redan i oktober och bara vara men det känns som att det kan bli svårt då kalendern snabbt fylls på. Tack Jämtland för ännu en fin semestervecka nu ska vi landa en vecka hemma i stan innan allt drar igång igen.
/Hanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...