måndag 20 maj 2019

Föreläsning om HSP

Igår åkte jag till Sveavägen och ABF-huset för att lyssna på en föreläsning om högkänslighet som hölls av Else Marie Bruhner och Sveriges förening för högkänsliga. Föreläsningen var tre timmar lång men kändes som en timme. Publiken var delaktig och ställde många frågor och igenkänningen var stor. Sedan jag svarade på det där frågorna i artikeln för mer än ett år sedan har jag lärt mig så mycket om mig själv men att få sitta i ett rum med ca åttio andra med samma upplevelser var väldigt speciellt. Trots att vi var i olika åldrar, från olika delar av landet och uppvuxna i olika miljöer var vi så lika i våra upplevelser och iakttagelser. Jag tycker verkligen att alla människor borde lära sig mera om olika temperament och personlighetsdrag. Vi skulle öka förståelsen och kanske våga stanna upp och fråga det där frågorna vi idag skyndar förbi som skapar missförstånd.
Mycket av forskningen och den rena kunskapen har jag läst mig till men att få höra om upplevelser, möten och situationer ger så mycket.
Bara att få höra att olika personlighetsdrag påverkas olika, att det är biologiskt och genetiskt och finns inom alla djurarter, gjorde mig så glad. Och jag fann mig själv småle. Jag är jag och den jag alltid varit nu är jag bara på väg att förstå varför jag upplever saker på ett annat sätt, får vargtimman av saker ingen annan noterat eller mår som bäst vid havet eller på fjället. Varför jag noterar den där fjärilen och att det luktar Chanel nr 5 på bussen från kvinnan som gick förbi. Varför jag efter ett intensivt möte måste gå in i ett mörkt rum och bara sitta där tyst i fem minuter för att sedan må bra igen. Och viktigast av allt att känslorna ökar med åldern och att det är ingenting att vara rädd för.
Så glad över att jag gick på den där föreläsningen och så tacksam över att få träffa andra som tänker och upplever saker som jag.
/Hanna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...