tisdag 2 april 2019

Veckans nästan vegomeny

Jag har länge velat ta steget för att bli vegetarian men inte riktigt lyckats. Jag älskar fisk, skaldjur och framför allt charkuterier. En köttbit kan jag vara utan och korv också men just den där charken med det goda ostarna är så himla svårt. Jag förknippar det med helg, mys och lite lyx och beställer det gärna om jag går ut och äter eller bara vill mysa hemma på helgen. Därför har jag nu bestämt mig för att äta det så sällan som möjligt och bara vid speciella tillfällen (utan dåligt samvete).     

Den här veckan kommer vi att äta mycket vegetariskt och en fiskrätt (ca 80% ekologiska livsmedel). Just nu försöker jag mest hitta någon form av matinspiration själv då dessa ljusa kvällar bara gör att man vill hänga i trädgården eller ta lugna promenader. Därför valde jag en meny som går superfort max 30 min per middagstillfälle. Veckan meny blev:   
  • Vegetariska dumplings med soja
  • Vegetariska hamburgare och råkost (morötter) 
  • Grönsaks wok med risnudlar och röd curry
  • Fiskpanetter, med kokt potatis och gräddfilssås
  • Tomatsoppa och pannkakor med blåbärssylt eller äppelmos
  • Tacos med halloumi

Som tur är så består ju veckan av en helg också med tid för lite extra mys där planerade jag in en filmkväll med popcorn, chokladkaka och lättdryck och en klassisk fika med äppelpaj och vaniljsås. Sedan får man ju inte glömma veckans viktigaste mål frukosten. Klassiker hos oss är filmjölk med havre hops och russin eller smörgås med ost och tomat, äppelbitar och ett glas mjölk. Veckohandlade för fyra personer, mest eko-reko livsmedel, fågelmat till undulaterna och med helgmys och landade på 1.063 kr, väldigt nöjd.
/Hanna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...