lördag 13 april 2019

Glutenfria muffins


Bästa medicinen för mig när jag känner mig lite trött, hängig eller stressad är att baka. Det får inte vara för avancerat eller ta för lång tid utan det ska gå fort och kunna göras i matberedaren. Muffins är perfekt eller scones med rivet äpple och russin. I veckan gjorde jag gluten- och nästan sockerfria muffins som blev riktigt goda och direkt sjönk axlarna ner.

Muffins med hackad choklad (6 st stora)
2 ekologiska bananer
1 dl torkade dadlar
2 ekologiska ägg
2 dl mandelmjöl
1 dl havremjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
Kanel
Nypa salt
1/2 dl rapsolja
Lite hackad choklad till toppen.

Blanda alla ingredienser i en matberedare förutom den hackade chokladen och mixa till en slät smet. Häll i smeten i formarna, toppa med chokladen och grädda ca 15 minuter i 175 grader.
/Hanna






  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...