torsdag 20 september 2018

Det där med hållbara kläder

Jag måste erkänna att jag tycker att det är svårt att handla ekologiska kläder. Dels därför att det känns som en djungel med kedjornas egna miljömärkningar och dels därför att man som konsument måste vara så extremt påläst. Under båda gångerna när jag varit föräldraledig har jag haft tid med det att leta miljömärkta kläder på reor på nätet men nu jobbandes och med familjeruljangs går det inte riktigt. Så hur tänker jag då.

Jo jag tänker att några miljöställningstagande är bättre än inga och mina strategier är följande när det gäller kläder för mig själv:
  • Köp bara kläder efter behov och inte för att det är roligt att gå i affärer vilket det är.
  • Köp kläder som passar med redan befintliga plagg.
  • Köp miljömärkta basplagg som underkläder m.m.
  • Köp kläder från kedjorna som har deras egna miljömärkning det är bättre än ingen märkning alls och som konsument visar man vart man står.
  • Bygg en hållbar garderob med få plagg som går att variera.
  • Återvinn textilier.
  • Sälj plagg som är fina men inte passar längre.
Och kläder till trollungarna som växer hela tiden:
  • Sortera ut och se vilka plagg som kan ärvas av kusiner, syskon m.m. och spar dessa.
  • Laga trasiga knän m.m.
  • Återvinn textilier.
  • Köp kläder från kedjorna som har deras egna miljömärkning det är bättre än ingen märkning alls och som konsument visar man vart man står.
  • Tänk basgarderob i mängd mina barn vill gärna ha samma plagg varje dag som mjuka jeans och en enkel tröja. Så varför inte köpa fyra jeans per barn så har det för alla vardagar.
  • Bygg upp garderoben smart det räcker med en finskjorta och en jeansskjorta att variera vid kalas.
  • Handla funktionsplagg med miljöprofil på rea. Vi hittade tex. superfina fleecetröjor från Houdini på 50% rea.
  • Handla bra och hållbara skor som går att ärva tex. Kavat.
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...