onsdag 21 mars 2018

Återhämtning

Återhämtning har alltid varit ett svårt ord för mig. Att återhämtning behövs för att hitta balans i en stressad vardag förstår jag på ett intellektuellt plan men hur får man in det i sitt liv. Länge trodde jag att motion var återhämtning för mig men jag har nu insett att det som är återhämtning för någon annan behöver inte vara det för mig eller dig men att vi alla behöver ladda batterierna.  
Eftersom jag ofta blir trött efter en dag med många möten, efter att jag åkt kollektivtrafik eller suttit i kontorslandskap med många ljud, lysrörsbelysning och personer som kommer och går är ju inte det bästa för mig att få flera intryck. Som att simma i ett badhus eller gå på ett pass på Friskis och svettis till dunkande musik tillsammans med nya ansikten. Jag har förstått att återhämtning för mig är den valda ensamheten. Den där jag bara ensam kan välja mina intryck och reglera välja ljud och ljus. Som att sitta på ett tomt café, att läsa en bok , att skriva dagbok, att ta en skogspromenad i lugnt tempo eller baka. Att ge mig själv tid för att stanna upp ta in och släppa tankar, intryck och känslor som kommer helt utan prestation.
När jag blev mamma pratade alla om "egen tid" och på den egna tiden skulle man hinna få återhämtning, gå på stan, göra ärenden, ta en fika med en vän, hinna ta ett glas vin med en annan, besöka frisören och träna m.m.. Det gav mig så mycket stress. Jag ville inte ha egen tid för att springa runt och känna mig jagad jag ville ha återhämtning och för mig tid för den valda ensamheten. Detta gjorde att jag valde bort "egen tid" för jag upplevde den bara stressande. Idag förstår jag att man behöver inte vara i normen för att må bra eller att göra de rätta för sig själv. Jag har också hittat min återhämtning så nu bokar jag in den ett par timmar varje vecka i kalendern allt för att påminna mig själv om att jag behöver balansen och tiden i ensamheten.
/Hanna 
 

1 kommentar:

  1. Det var länge sedan jag hittade en bra bok som jag inte kunde släppa. Kan du rekommendera någon bok.

    SvaraRadera

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...