tisdag 9 januari 2018

Nyårsafton och hejdå år 2017!

Vi sa hejdå till år 2017 i stugan bara vi och trollungarna. Vi åt en riktigt god middag som inleddes med en aptitretare och för oss favorit nämligen potatischips med crème fraiche, stenbitsrom och gräslök. Till förrätt blev det gratinerad hummer och varmrätt risotto med ankbröst. Middagen avslutades med pannacotta  och en summering av årets bästa och sämsta upplevelser och för ovanlighetens skull var vi överens. Årets bästa var sommarens fjällvandring, att vi fått husdjur två fina undulater och att vi fått en ny liten kusin till barnen. Årets sämsta har varit oro för en av vår mest älskade familjemedlemmar och att vi tog farväl att en kär gammal lurvig vän.
Vi var också överens över vilka familjemål vi ville sätta upp för år 2018. En familjeresa utomlands, mycket mys med nära och kära, en ny naturupplevelse tillsammans och båda trollungarnas mål att få gå på Kolmården. En lagom görbar lista inför år 2018.
För mig personligen vill jag sätta lite nya mål när det gäller mitt miljötänk och hur långt vi har kommit där men jag tror att jag får spara det till ett senare inlägg. Att utvärdera år 2017 på miljöfronten är ganska enkelt. Vi har handlat ca 80% av all mat ekologisk, jag har åkt kollektivt till och från mitt arbete, vi har konsumerat mindre för nöjes skull och mera för att vi haft ett uppdämt behov. Vi har ätit mindre kött (även om vi här har långt kvar) och vi har inte flugit så mycket under året. Vi har soppsorterat plats, papp, tidningar, glas, batterier och aluminium, men där skulle jag vilja bli bättre så att vi handlar livsmedel med mindre emballage. Jag skulle också vilja att vi använde vår konsumentkraft till att handla mera ekologiska kläder. Tacksam över att år 2017 säger hejdå och att vi nu går in i år 2018, hoppas vi gör dig till ett fint år!
/Hanna 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagarna i mars och förändringens vindar

Just nu känns dagarna lite tunga. Jag försöker tänka positiva tankar, fokusera på det som är bra och se till att jag får återhäm...