onsdag 21 oktober 2015

En familjedag i skogen!



I lördags tog vi en riktigt härlig  promenad på landet i skogen. Ljuset var magiskt och Sörmland var höstligt vackert. Vissa dagar är bättre än andra och just nu känns familjetid viktigast! Med nytt jobb och lite nya rutiner njuter jag av helgerna. Vi avslutade promenaden med korvgrillning över öppen eld. Efter återvände vi till förorten och landade hemma i soffan och inledde filmkväll. Barnen valde "Det regnar köttbullar två" och till åt vi lördagsgodis och chips, ibland får man släppa på principerna lite och bara mysa. En mycket bra lördag och en bra helg! 
 

onsdag 7 oktober 2015

Veckans tips besök Tyresta Nationalpark!

Ett fint utflyktsmål nära Stockholm är Tyresta Nationalpark. Där finns en bondgård, ett Naturum som pedagogiskt visar barn och vuxna det viktiga med naturen, många bra vandringsleder och café. Plus man kan ta sig dit både med buss och bil. Både vacker natur och kulturmiljö!

måndag 5 oktober 2015

Hösten är här på riktigt!

Nu är den verkligen här hösten och allt som hör den till snorig näsa, glada strumpbyxor och eko-reko kängor från Kavat på fötterna! Skönt tycker en bit av mig som på sista tiden haft en rastlöshet. Efter sommaren började jag nytt jobb och mitt tidigare invanda liv har utmanats en hel del. Ny resväg, nya tider, nya arbetskollegor och nya arbetsuppgifter. Lite för mycket nytt och direkt kastade jag sista årets lärdomar i papperskorgen. Började slarva med maten och har ätit mycket sött, slutade med promenaderna och att ha lite egen tid för att läsa och teckna. Resultatet blev att refluxen kom tillbaka så nu måste jag ta i med hårdhandskarna med mig själv. Påminna mig själv om hur jag mår bra! Och hösten passar in perfekt! Så hej höst hoppas du blir lugn, harmonisk och fylld av härlig eko-reko konsumtion!

söndag 13 september 2015

Och så har vi haft en fin helg!

Ibland upplever jag att tiden går alldeles för fort och att jag inte hinner med det jag uppskattar allra mest att bara vara med familjen och känna ett lugn. När helgen väl kommer så försöker jag men det är inte alltid så lätt och ofta har familjen som ett schema för båda dagarna.

Den här helgen blev det dock annorlunda vi började fredagen med att hjälpa andra människor som hamnat i en nödsituation. Någonting jag funderat på länge har varit hur kan jag som har ett bra jobb och en trygg familjesituation hjälpa människor som inte har det. I somras fick jag via Facebook upp ögonen för Giving people, en organisation dit föräldrar i nöd vänder sig. Genom dem har jag nu hjälp tre olika familjer på olika sätt med matpresentkort, begagnade kläder och nu matkasse. Jag måste dock erkänna direkt att jag är ingen barmhärtighetssamarit utan jag gör det mest av egoistiska skäl. Varje gång har det känts så himla skönt ända in i själen och jag har känt mig tacksam över det livet jag har och att jag kan hjälpa. 

Efter överlämnande av matkasse begav vi oss till landet och hade fredagskväll med tacos och Pavarotti. Musik har verkligen en avslappnande effekt och vi kände hela familjen ett lugn där och då i nuet.

Lördagen bjöd på skogsprommenad och svamplycka. Att man så lätt hittar sig själv i skogen. Jag älskar verkligen att gå i skogen och vädret var helt perfekt frisk luft och vindstilla. Fantastiskt tycker jag och barnen tyckte också det var kul. Plockade pinnar och klättrade i berg. Väl tillbaka i stugan blev det naturmemo med trollungarna tillsammans med en kopp kaffe och en chokladbit. Jag kom sist vilket var glädjande för båda trollungarna.  Eftermiddagen avslutades lyckosamt med LasseMajas Detektivbyrå på tv och varsin lördagsgodispåse. Ibland har man lite tur då vi inte hade en aning om att den gick på tv, resultatet blev familjemys delux! 


Idag åkte vi hem igen då stora trollungen hade tennisträning på förmiddagen och kalas direkt efter det. Övriga familjen hade trädgårdsdag (något som vi skulle behöva ha lite oftare) och plockade äpplen och plommon. Äpplena blev sedan till mos och juice! Till middag rostade jag tomater och paprikor i ugnen länge på låg temperatur så det blev söta och goda innan jag mixade dem tillsammans med passerade tomater, grönsaksbuljong och crème fraîche. Kokade upp och smakade av med salt och peppar enkelt och höstligt gott. 

Om jag summerar helgen skulle jag säga att jag hittade mitt slow living perfekt för mig men inte för alla! Hoppas du hittade ditt!


fredag 7 augusti 2015

Och så har vi fikat!

Ett bra eko-reko utflyktsmål är Saltå Kvarn i Järna. Där finns både butik och café. Vi passerar det ut mot landet och det är jag glad för. Ett andningshål med gott kaffe och goda chokladbollar. Dessutom kan man passa på att handla lite basvaror. Dagens tips!

Och så har vi lata dagar!

Vi är snart inne på vår sista semestervecka. Känns alltid så vemodigt och jobbigt och ännu svårare i år när vi mest gått och väntat på solen och värmen. Den här veckan har vi varit på landet, badat, plockat svamp och bär. Åk på utflykt till Saltå Kvarn i Järna och till Trosa. Jag har dessutom blivit ett år äldre och jag känner mig verkligen äldre men inte på ett positivt sätt utan mest bara tröttare. Nu ska jag inte deppa solen skiner ju faktiskt och än är det sommar! 🌞 🍓 ☕

söndag 2 augusti 2015

Och så har vi haft semester på Väddö!

Trots att solen inte har strålat utan kommit och gott och att värmen uteblev har vi haft en riktigt mysig vecka. Väddö visade sig ha en massa vacker natur och gott om utflyktsmål. Trollungarnas favorit var kosafari på Väddö Gårdsmejeri, kravmärkt eko-reko gård som gör glass och ost! Att vara sex vuxna, tre barn och två hundar är både mysigt och full rulle mest hela tiden så nu ska vi ha ett par lugna dagar!

söndag 19 juli 2015

Och så gjorde vi middag på skogens guld!

Kantarellsoppa är bland det godaste jag vet och enkelt att göra. I min har jag kantareller, vitlök, skalottenlök som jag fräser i smör. Tillsätter creme fraiche och viltfond och vatten. Kryddar med salt, peppar och timjan. Eko-reko och busenkelt!

lördag 18 juli 2015

Och så blev det semesterlunch!

Idag blev det en riktigt enkel lunch med sallad, tomater, gurka, halloumi och bacon. Självklart bara eko-reko ingredienser. Jag toppade min med lite senapsvinägrett och vips var den färdig, smaklig spis!

tisdag 7 juli 2015

Och så kom sommaren!

 
Även om inte solen skiner idag har jag sol i sinnet och på fötterna! Nya sommarskor  som tyvärr inte var eko-reko men så fina att jag helt enkelt inte kunde låta bli! Hoppas ni har en fin tisdag! 

fredag 3 juli 2015

Och så kom en grön låda!

Gillar verkligen att få eko-reko frukt och grönsaker direkt hem till dörren. Bra utbud och goda grejer, mums! Vi har årstiderna men det finns flera som säkert är minst lika bra! Trevlig fredag!

Dagar i juni

Fina stunder i Juni (än så länge):  Nationaldagsmiddag med abborre, färskpotatis och örtsås på landet, så gott och mysigt! Magnus Uggla på G...