onsdag 20 september 2023

Att drömma om ett billigare liv i myllan

Jag drömmer ganska ofta om ett billigare, enklare liv i myllan. Där dagarna fylls av arbete i hemmet och i trädgården. Där jag odlar och skördar både grönsaker, rotfrukter, frukt och bär. Där jag bakar bröd, gör äppelmos och lägger in gurka. Där det ingår att varje morgon gå ut och mata hönsen och plocka in äggen. Där huset är så pass billigt att jag eller sambon inte behöver att ha heltidsjobb utanför familjen, för vi har inga lån. Utan vi arbetar för att det är kul och viktigt att ha en kontext och rutiner. Vi kan arbeta 2-3 dagar i veckan och det fungerar alldeles utmärkt. Där i det lilla huset en bit utanför den lilla staden lever vi med årstiderna. Jag läser, stickar, dricker te, skriver och gör långkok och pajer.

I drömmen lever vi inget lyxigt liv men tempot är lugnt, alla mår bra och stress är ett minne blott. Jag cyklar in till det lilla samhället där barnen går i skolan och jag jobbar två dagar i veckan i en byggnadsvårdsbutik. Jag har kollegor som får mig att skratta och jag lär mig ständigt nya saker. Efter jobbet träffar jag en vän och vi tar en kaffe på det lilla caféet vid torget och varsin chokladboll. 

På de lediga dagarna tar vi hand om huset, trädgården och hönsen. Vi går timmar i skogen och plockar bär och svamp. Och pratar om ifall veden kommer att räcka hela vintern. Vi renoverar inte alla rum samtidigt utan vi tar vår tid. Ser till att barnen trivs i sina rum och att de själva får välja färg och tapeter. Vi köper inte så mycket nytt för de mesta har vi redan. Vi anpassar oss. Får nya vänner och besök av gamla som inte kan förstå att vi valt ett sånt litet hus men som sedan i bilen hem tittar på varandra och säger; vad glada och tillfreds de verkar, vilket underbart trädgårdsland och vilket otroligt gulligt torp! 

/Hanna

1 kommentar:

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...