tisdag 21 april 2020

Plåtmat så enkelt och gott!


Plåtmat finns det något enklare. Att bara blanda rotfrukter och grönsaker på en plåt och tjofsa in de i ugnen för att sedan ta ut och servera direkt när det blivit härligt rostade och fått lite färg. I söndags började jag rosta sötpotatis och potatis med lite olivolja örtkrydda och lite chili. Det fick ugnsrostas i 10 min på 225 grader innan jag la till rödlök, vitlök (hela klyftor), zucchini, paprika och sparris och lite mera olivolja för att rostas i 10 minuter till. Färgerna och dofterna blev ljuvliga. Serverades direkt med en kall sås på gräddfil, finhackade soltorkade tomater och riven parmesanost, salt och peppar. Alla blev nöjda och mätta. Och måltiden tog totalt 25 minuter att tillaga.

Plåtmat för fyra: 
1 sötpotatis 
4 potatisar
2 rödlökar
5 viklöksklyftor
1/2 zuccini
1 röd spetspaprika
1 knippe sparris
Olivolja
Örter, salt och peppar. 

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Påsklov 2024

Jag har förstått att för många är påsken den härligaste av högtider. Utan stress och krav. Och jag är benägen att hålla med. Vi ...